Home » D:News » Au fost dezvăluite planurile pentru cel mai ambiţios proiect ştiinţific din istoria omenirii!

Publicat: 13.06.2013
Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ştiinţifice din istoria omenirii este gata de start.

Oamenii de ştiinţă din jurul lumii au anunţat în cursul acestei săptămâni că au finalizat proiectul a ceea ce urmează să devină cel mai mare accelerator de particule realizat vreodată, ce va purta numele de International Linear Collider (ILC). Acceleratorul de particule se va întinde pe 31 de kilometri şi va fi folosit pentru a dezvălui proprietăţile materiei negre şi a altor particule fundamentale ce compun universul.

„Tehnologia există, bornele de cercetare şi dezvoltare au fost atinse, motivele bazate pe fizică sunt clare, iar construcţia poate începe mâine”, a comentat Barry Barish, un fizician american ce coordonează echipa de design a acestui proiect global.

Scopul acestui instrument este de a înţelege exact din ce este format universul şi cum se „potrivesc” fiecare element. Oamenii de ştiinţă teoretizează că cea mai mare parte a Universului, 95% sau chiar mai mult, este compusă din materie neagră, însă nicio astfel de particulă nu a fost observată vreodată. Noul ILC ar trebui să permită cercetătorilor să creeze o astfel de particulă şi alte tipuri de particule prin ciocnirea fasciculelor de electroni şi de pozitroni.

În acest moment se găsesc două mari obstacole în calea realizării International Linear Collider: identificarea unei ţări gazdă pentru proiect şi finanţarea sa. Japonia este în fruntea listei cu potenţiali candidaţi pentru găzduirea acestui accelerator de particule, cele două situri japoneze propuse aflându-se într-o zonă de munte, unde construcţia este ceva mai dificilă. Costul estimat al proiectului este de 7,8 miliarde de dolari americani, aproape de două ori mai mult decât a costat realizarea LHC, motiv pentru care s-ar putea dovedi dificil de obţinut fondurile necesare, chiar dacă costurile sunt împărţite între numeroasele ţări şi organizaţii ce vor trimite cercetători pentru a participa la acest proiect. „Momentan nu există surse clare de finanţare pentru construirea ILC”, a recunoscut Brian Foster, fizician şi director al European Linear Collider.

În ciuda acestor piedici, toţi oamenii de ştiinţă implicaţi în proiectul ILC (peste 1.000 de specialişti) sunt de acord că instrumentul este necesar pentru ca fizica particulelor să progreseze şi pentru a înţelege exact cum funcţionează universul. De ce este nevoie de un nou accelerator? Chiar dacă vechiul accelerator, LHC, a făcut câteva descoperiri incredibile şi va continua să funcţioneze mulţi ani de-acum înainte, designul său şi dotările sale nu îi permit să ciocnească particulele pe care cercetătorii vor să le folosească în cadrul ILC. De asemenea, LHC este circular iar ILC va fi liniar, ceea ce va permite realizarea unor experimente diferite.

„Un accelerator de particule liniar are mult mai multă flexibilitate şi este totodată mai upgradabil”, a comentat Fowler pentru The Verge. De asemenea, ILC ar permite studierea mai amănunţită a bosonului Higgs, o particulă descoperită în 2012 de LHC, ce fusese căutată de specialişti timp de mai bine de 50 de ani.

Surse: The Verge, CERN, Linear Collider