Home » D:News » De ce încearcă oamenii de ştiinţă să ne trateze cu virusuri?

De ce încearcă oamenii de ştiinţă să ne trateze cu virusuri?

Publicat: 22.10.2013
Nu toate virusurile sunt rele pentru noi. Ba chiar, într-o bună zi,unele dintre ele ne-ar putea ajuta să luptăm împotriva infecţiilor bacteriene.

Virusurile care apar în mod natural, numite virusuri bacteriofage, atacă anumite tipuri de bacterii. Aşadar, oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Leicester au decis să încerce să profite de puterile acestor virusuri bacteriofage în scopul de a trata infecţii cu Clostridium difficile, un microb care poate cauza diaree severă şi inflamaţii ale tractului gastrointestinal.

De-a lungul ultimilor 6 ani, microbiologul Martha Clokie a izolat sute de virusuri bacteriofage care pot distruge diferite tulpini de C. difficile. Acum, ea colaborează AmpliPhi, o companie farmaceutică, cu scopul de a transforma virusurile bacteriofage într-un produs, probabil o pastilă, care să fie utilizat de oameni.

Nu există nicio garanţie că abordarea va funcţiona şi până în acest moment nu au fost create teste riguroase pe subiecţi umani infestaţi cu C. difficile. Cu toate acestea, există motive destul de bune pentru care această abordare ar trebui luată în considerare.

C. difficile este greu de tratat cu antibiotice, fiind rezistentă la multe dintre acestea. O altă problemă este aceea că adesea, microbii atacă atunci când oamenii iau antibiotice pentru a trata alte infecţii. În plus, antibioticele omoară şi bacteriile bune odată cu cele rele, slăbind apărarea intestinului împotriva C. difficile.

Momentan, medicii folosesc transplantul de fecale şi fecalele sintetice ca soluţie posibilă. Însă Clokie susţine că virusurile bacteriofage ar putea reprezenta o alternativă utilă.

Spre deosebire de bacterii, virusurile bacteriofage sunt foarte specifice când vine vorba de „victima” pe care o atacă. De fapt, un singur virus bacteriofag nu ar fi capabil să atace toate tulpinile de C. difficle. Din acest motiv, Clokie  lucrează la dezvoltarea unui cocktail de virusuri care ar putea distruge cele mai des întâlnite tulpini.

Chiar dacă bacteriile pot evolua în încercarea de a păcăli virusurile, aceste virusuri poate face acelaşi lucru. Prin urmare, dacă oamenii de ştiinţă vor reuşi să dea naştere unui cocktail potrivit, există şanse destul de mari ca terapia prin virusuri bacteriofage să fie un real succes.

Virusurile bacteriofage sunt deja aprobate pentru tratarea cărnii. Uneori, producătorii pulverizează astfel de virusuri pe carne pentru a distruge listeria, o bacterie alimentară des întâlnită.

Cu toate acestea, folosirea terapiei cu virusuri bacteriofage pe oameni este ceva mai complicată. „Virusurile bacteriofage au fost descoperite înainte de apariţia antibioticelor şi ele au mai fost utilizate pe oameni”, a declarat profesorul Tim Lu de la MIT. Însă problema este că acum va fi nevoie ca ele să fie testate în studii clinice bine controlate.

Sursa: NPR