Home » D:News » Un bot lung, cu coarne pe el: ce era creatura preistorică botezată de cercetători „Pinocchio rex”?

Publicat: 08.05.2014
Tyrannosaurus rex a avut un „văr” cu înfăţişare curioasă: un dinozaur carnivor de mari dimensiuni, cu un bot foarte lung şi ascuţit, cu mici coarne pe el, care a trăit acum peste 66 de milioane de ani, fiind unul dintre marii prădători din fauna acelei epoci.

Ceva mai mic decât T. rex, dar tot feroce, Qianzhousaurus sinensis, poreclit de cercetători „Pinocchio rex”, din cauza botului său lung, a fost descris recent de paleontologii de la Universitatea din Edinburgh, Marea Britanie, într-un articol publicat în Nature Communications.

În China a fost dexcperit un exemplar bine păstrat al acestei specii: un craniu complet, împreună cu porţiuni din gâtul, spinarea, membrele posterioare şi coada animalului. Fosilele sunt păstrate în prezent la Muzeul din Ganzhou, China.

Dinozaurul cântărea probabil ceva mai puţin de o tonă şi avea cca. 7,5-9 metri lungime, fiind un fel de „văr” mai mic al lui T. rex (care cântărea cca. 5 tone şi ajungea la 12 metri lungime). Era un prădător, hrănindu-se probabil cu şopârle şi mici dinozauri cu pene.

Aceşti „dinozauri cu bot lung”, dintre care fac parte Qianzhousaurus sinensis şi  Alioramus, ale cărui fosile au fost descoperite în Mongolia, par să constituie o categorie aparte de specii de dinozauri în grupul larg al tiranozaurilor, necunoscută anterior, dar foarte răspândită, cel puţin pe teritoriul de azi al Asiei.

Cercetătorii se aşteaptă să descopere în China şi Mongolia, în anii următori, şi alte exemplare fosile de dinozauri cu bot lung, ceea ce ar aduce informaţii noi asupra grupului foarte divers al  tiranozaurilor.

Sursa: Live Science / Credit imagine: Chuang Zhao