Home » D:News » Cum miros lumile extraterestre? Savanţii NASA reconstituie „aroma” unui corp ceresc îndepărtat

Publicat: 17.06.2014
Reconstituind în laborator atmosfera lui Titan, cel mai mare satelit al lui Saturn, oamenii de ştiinţă de la NASA speră să afle mai multe despre învelişul gazos al acestei „luni” saturniene şi să pună la punct o tehnică prin care să poată fi descifrată compoziţia chimică a atmosferei altor corpuri cereşti.

În laboratoarele Centrului Spaţial Goddrad al NASA, cercetătorii au combinat diferite gaze despre care se crede că ar face parte din atmosfera lui Titan; două dintre acestea – azotul şi metanul – erau cunoscute, dar nu se cunoştea identitatea unei a treia componente; prezenţa ei fusese detectată de instrumentele sondei Cassini, dar nu se ştia despre ce compus ar fi vorba.

După mai multe încercări, specialiştii au ajuns la concluzia că ar putea fi vorba despre benzen; amestecul de azot, metan şi benzen corespundea cel mai bine caracteristicilor atmosferei lui Titan, aşa cum fuseseră ele înregistrate de spectrometrul în infraroşu al lui Cassini.

Benzenul este o hidrocarbură aromatică (prezentă în benzină), având un miros dulceag. (Totuşi, spun cercetătorii, nu sunt şanse ca oamenii să ajungă să simtă acest miros pe Titan, din cauza presiunii atmosferice uriaşe.)

Cu ajutorul acestei metode, caracteristicle atmosferei lui Titan şi ale satelitului în ansamblu pot fi studiate mai aprofundat.

De asemenea, metoda poate fi utilizată şi pentru reconstituirea compoziţiei atmosferei altor lumi extraterestre, inclusiv exoplanete potenţial locuibile.