Home » D:News » Alpinişti români pe vârful Cerro Torre din Patagonia: Fiecare metru a fost o victorie, un maraton parcurs

Publicat: 13.02.2018
Alpiniştii români Vlad Căpuşan şi Zsolt Török au urcat pe vârful Cerro Torre din Patagonia, la 3.106 metri. Ei spun că traseul a fost mai dificil decât s-au aşteptat şi că fiecare din ultimii 40 de metri a însemnat un maraton, iar la final s-au simţit ca pe o altă planetă, plini de bucurie pură.
Vlad Căpuşan a declarat, luni, la Cluj-Napoca, într-o conferinţă de presă că vremea în zona vârfului Cerro Torre se schimbă de la o săptămână la alta, din cauza vântului, curentului arctic care crează o crustă de gheaţă.

Galerie foto

vezi galeria
5 foto

„Dificultatea în Patagonia ţine de vremea nefavorabilă, care se schimbă de la o oră la alta. Timp de o lună am fost cu ochii pe prognoză, am aşteptat o fereastră. Traseul a fost mai dificil decât ne-am aşteptat, condiţiile de pe Cerro Torre se schimbă de la o săptămână la alta datorită vântului, curentului arctic care crează ciuperci de gheaţă, o crustă de gheaţă care, în fereastra noastră, a fost foarte moale. Am intrat într-un teren diferit de ceea ce ne aşteptam, a trebuit să ne adaptăm pentru a avansa. A fost o luptă, eram obişnuiţi să ne căţărăm cu pioleţi, dar a trebuit să folosim o lopată şi am creat un tunel ca să ajungem la gheaţă stabilă. Nu m-am aşteptat ca pe ultimii 40 de metri vom sta 10 ore, să parcugem fiecare metru a fost o victorie, fiecare metru a însemnat un maraton parcurs”, a spus Căpuşan.

Potrivit acestuia, ascensiunea spre vârf s-a desfăşurat în condiţii grele, cu temperaturi de minus 10 – minus 15 grade, cu vânt de 110 kilometri pe oră.
„În ultima zi nu am reuşit să dormim, nu aveam sacii de dormit, iar în cele 7 zile ale ascensiunii am dormit maximum 15 ore. În rest, am fost într-o mişcare continuă în care am încercat să ne hidratăm, să ne odihnim în timp ce mergeam. Ultima zi a fost şi cea mai dificilă dar într-un final am reuşit să ajungem pe vârf. Senzaţia a fost că ţi-ai împlinit un vis pe care l-ai avut de mic copil, când te uiţi ce ai în jurul tău te simţi ca pe o altă planetă, pentru că acolo totul este pe verticală. Simţi că ai învins gravitaţia”, a subliniat alpinistul.

Colegul său Zsolt Torok a declarat, la rândul său, că vârful Cerro Torre, deşi are 3.106 metri, este unul emblematic, mult visat de către toţi alpiniştii din lume şi de cei care fac parte din elita alpinismului.

„Am fi avut nevoie pentru ascensiune de 4 zile de vreme bună fără precipitaţii, fără nori, fără vânt. Acolo vântul bate cu peste 100 de kilometri pe oră şi nu contează dacă bate cu 130 sau cu 140 de kilometri pe oră. Noi am avut la dispoziţie o zi şi jumătate de vreme favorabilă, am avut o carte de jucat, trebuia să ne afăm în poziţia de a ajunge pe vârf şi înapoi. Sunt munţi în lume, cum sunt Cerro Torre sau K2, care nu se urcă în fiecare an datorită condiţiilor meteo. Este un stres în plus pentru alpinişti, te pregăteşti şi totul depinde de cum fructifici acea mică fereastră de vreme bună”, a spus Torok.

Acesta a precizat că cei doi alpinişti români au avut un cort de două persoane în care au dormit 4, împreună cu doi alpinişti americani.

„Am stat pe corzi, pe o sticlă, pe steagurile făcute sul, ca să nu stăm cu spatele pe zăpadă. Mâncarea şi apa am împărţit-o la patru pentru ca fiecare dintre noi să aibă forţă să putem continua. Vântul acolo când suflă simţi că îngheţi instant. La final, când ajungi pe vârful unui munte pentru care ai muncit mult, simţi o bucurie pură, de dragoste, dar nu ţintită către cineva anume, este pur şi simplu dragoste”, a spus Zsolt Torok.

Echipa românească formată din alpiniştii Vlad Căpuşan şi Zsolt Torok a reuşit în data de 28 ianuarie 2018 ascensiunea vârfului Cerro Torre, cu o înălţime 3.106 metri, aflat în Patagonia, în munţii Anzii Cordilieri din sudul Argentinei. Vârful este considerat unul dintre cele mai inaccesibile obiective în alpinism datorită verticalităţii şi specificului ascensiunii, accesul şi retragerea fiind extrem de dificile.

Ascensiunea vârfului Cerro Torre a fost reuşită pentru prima dată în anul 1974.