Home » D:News » O bacterie produce unul dintre cei mai puternici adezivi cunoscuţi

O bacterie produce unul dintre cei mai puternici adezivi cunoscuţi

Publicat: 09.02.2012
Microorganismul respectiv secretă o substanţă glucidică atât de lipicioasă, încât o cantitate foarte mică din ea ar putea rezista forţei de tracţiune exercitate de mai multe maşini deodată.

Aproape 700 kg/cmp – aceasta este forţa pe care ar putea-o suporta o „lipitură” realizată cu această substanţă – unul dintre cei mai puternici adezivi existenţi – produsă de bacteria Caulobacter crescentus.

Uimitor e şi modul în care bacteria utilizează acestă substanţă, aplicând exact cantitatea necesară, exact la locul şi la momentul potrivit, evitând astfel risipa.

Capacitatea de a adera la diferite suprafeţe este vitală pentru bacterii, care formează în acest mod comunităţi microbiene complexe. Un proces de acest gen stă la baza formării plăcii bacteriene pe suprafaţa dinţilor sau a obiectelor sanitare din baie şi poate avea un rol în apariţia unor infecţii greu de tratat.

Cercetătorii de la universităţile americane Brown şi Indiana au studiat, cu ajutorul unui microscop de mare rezoluţie, modul în care bacteria Caulobacter crescentus aderă la suprafeţe. Au observat că bacteria se fixează cu capătul posterior, înzestrat cu un organ de mişcare numit flagel. La apropierea bateriei de o suprafaţă, flagelul îşi încetează mişcările, iar oprirea lui declanşează secreţia unei mici cantităţi din substanţa adezivă.

Acelaşi mecanism a fost descris şi la alte două specii de bacterii, iar specialiştii cred că are un rol în producerea infecţiilor cu bacterii.

Înţelegerea mecanismului prin care bacteriile aderă la diverse suprafeţe îi poate ajuta pe cercetători să descopere metode mai eficiente de tratare a unor asemenea infecţii.