Home » Natură » VIDEO. O mică insulă vulcanică din Pacific care trebuia să dispară i-a fascinat pe cercetători şi poate rescrie modul în care înţelegem formarea acestor insule

Publicat: 15.12.2017
Cercetătorii au crezut că insula va supravieţui doar câteva luni de la naşterea sa în ianuarie 2015. Aceasta, numită Hunga Tonga-Hunga Ha'apai, a apărut din apele Regatului Tonga, înălţându-se chiar şi la 150 de metri deasupra mării, între insulele Hunga Tonga şi Hunga Ha'apai.

Savanţii au direcţionat sateliţi pentru a avea imagini cu noul uscat, fiind siguri că va avea aceeaşi soartă ca multe insule similare, care dispar din cauza curenţilor, valurilor şi vânturilor, scrie Popular Science.

Dar insula a persistat. Doi ani mai târziu, în ciuda prăbuşirii marginilor, insula încă există.

Este surprinzător, pentru că spre deosebire de insulele care apar pe hartă, insulele acestea mici sunt alcătuite doar din cenuşă şi fragmente de rocă ce stă peste un munte subacvatic. Dacă era lavă, lipită de o suprafaţă solidă din apă, insula ar fi avut mai multe şanse; dar în acest caz, insulei vulcanice nu i s-a oferit nicio şansă de supravieţuire.

Acum, într-un studiu prezentat la conferinţa anuală a American Geophysical Union, savanţii NASA estimează că această insulă mai are câţiva ani de existenţă.

Este prima dacă când sateliţii au înregistrat formarea unei insule, dar nu este prima insulă fragilă care refuză să dispară. Insula Surtsey, din coasta sudică a Islandei, există de 54 de ani.

autorii studiului, precum Jim Garvin şi Dan Slayback de la NASA şi Vicki Ferrini de la Universitatea Columbia sugerează că în ambele cazuri, apele mai calde din jurul vulcanilor au reacţionat chimic cu cenuşa şi roca, creând un material asemănător cimentului.

Oamenii au folosit cenuşa pentru a întări cimentul chiar din timpul romanilor.

Cu ajutorul acestor reacţii chimice, insula Hunga Tonga-Hunga Ha’apai a rezistat, iar acum atrage savanţi, aventurieri şi vegetaţie alcătuită din plante mici.

Ferrini a ajuns la insulă cu barca: „văzând cum se ridică deasupra apei părea ceva din altă lume”. Călătoria, deşi fascinantă, este extrem de periculoasă. Falezele se prăbuşesc, plajele sunt periculoase pentru bărci şi există posibilitatea ca insula să erupă din nou.

Cercetătorii au cartat o porţiune din jurul insulei, dar există încă lacune. Ferrini speră ca în următoarea expediţie va avea acces în apele mai puţin accesibile ale insulei cu ajutorul unui UAV (Underwater Automated Vehicle).

Mai mult decât atât, insula poate scoate la ivealăprocese cu privire la formarea reliefului planetei Marte, care are trăsături similare cu Hunga Tonga-Hunga Ha’apai.

Avertisment: noua insulă vulcanică din Pacific, ce erupe în prezent, ar putea provoca un tsunami (GALERIE FOTO)

Insula de sticlă: ce au descoperit oamenii de ştiinţă despre trecutul unei mici insule – azi „oaza de linişte” a unor celebrităţi?

Vulcanul Agung, de pe insula Bali, a erupt. Companiile aeriene sunt avertizate în urma producerii unui nor negru de cenuşă