Home » Natură » FOTO. Fauna României s-a îmbogăţit cu o nouă specie de pasăre: pietrarul de deşert

Publicat: 16.12.2017
România are o nouă specie de pasăre pentru faună, pietrarul de deşert (Oenanthe deserti). Specia a fost descoperită de doi biologi ai Societăţii Ornitologice Române (SOR) care efectuau monitorizări de păsări sălbatice pe Lacul Techirghiol în cadrul unui proiect european.

Laurenţiu Petrencu şi Lucian Eugen Bolboacă lucrează în cadrul proiectului „Elaborarea Planurilor de management pentru ariile protejate ROSCI0310 Lacurile Fălticeni, ROSCI0389 Săriturile de la Gura Ialomiţei – Mihai Bravu, ROSP0051 Iezerul Călăraşi, ROSPA0061 Lacul Techirghiol, ROSPAO1O1 Stepa Saraiu Horea, ROSPAO111 Berteştii de Sus- Gura Ialomiţei”, şi au reuşit să găsească o specie care cuibăreşte în nordul Africii şi Asia Centrală.

„Ne-a surprins perioada târzie, era totuşi 6 decembrie, şi faptul că mai era un pietrar întârziat din migraţie. Ne-am uitat cu atenţie la el, Lucian a reuşit să îl fotografieze, dar am continuat metoda de observaţie a păsărilor acvatice, pentru care eram la Techirghiol. La pensiune, după ce am descărcat pozele, am realizat că e o specie …exotică. Am trimis pozele la directorul de conservare al SOR, Ciprian Fântână şi el ne-a confirmat că este pietrarul de deşert”, a povestit biologul Laurenţiu Petrencu.

Pietrar

Până acum, în România erau cunoscute doar patru specii de pietrar: pietrar negru, pietrar sur, pietrar mediteranean şi pietrar răsăritean. Pietrarul de deşert este o specie răspândită din Mongolia până în Nordul Africii. Specia ocupă stepe aride, zone cu tufişuri din apropierea cursurilor cu apă mică, ruine şi câmpii uscate, cu stâncării. Cel mai apropiat areal de cuibărit pentru specie este în Orientul Mijlociu, în Siria, Egipt, dar unele exemplare pot ajunge accidental şi în Europa. Astfel, specia a mai fost observată şi în alte ţări europene, precum Bulgaria, Ungaria, Germania, Franţa.  Hrana este alcătuită de obicei din nevertebrate, şi ocazional din seminţe. Este o specie migratoare, dar există şi zone unde populaţiile sunt sedentare.

Observaţia celor doi biologi de la SOR s-a răspândit imediat în mediul online, iar în câteva ore s-a aflat că …nu erau primii care au văzut această specie. În 2007, fotograful Daniel Petrescu a realizat mai multe fotografii cu această specie.

„Era 2007, nu aveam eu timp să stau la fiecare specie fotografiată să o identific. Ştiu că şi atunci am avut ceva probleme de identificare, dar am decis să trec peste. Când am văzut imaginile lui Laurenţiu, am căutat pe hardurile vechi şi am găsit poza. Era pietrar de deşert la noi, din 10 martie 2007”, a spus Daniel Petrescu.

Mai mult, tot anul acesta, un alt fotograf dobrogean, Mihai Baciu, a fotografiat şi el specia. Nu a stat să sorteze fotografiile, dar când a văzut specia fotografiată de biologi SOR şi-a amintit, a căutat pe harduri şi da – a observat că şi el avea pietrarul de deşert în portofoliu.

Laurenţiu Petrencu nu este la prima observaţie de specie nouă pentru fauna României. În 2010, a descoperit în Pădurea Babadag o specie nouă, muscarul semigulerat (Ficedula semitoquata).

Lacul Techirghiol este unul din cele mai importante puncte pentru păsările din România. Aici au fost observate până acum 262 de specii, fără pietrarul de deşert, adică aproape 65% din avifauna României.