Home » Natură » VIDEO. A avut loc cea mai mare erupţie vulcanică înregistrată în istorie, iar noi aproape am ratat-o

Publicat: 28.01.2018
Un pasager la bordul unui avion care se întorcea din Insulele Samoa a văzut o „masă mare neobişnuită” care plutea deasupra oraşului, la sute de kilometri în coasta nordică a Noii Zeelande. Femeia a trimis pozele prin e-mail la oameni de ştiinţă, care au realizat că e vorba de o masă mare de roci provenite din erupţia unui vulcan.

„Ştiam că este o erupţie la scară foarte mare, echivalentă cu cea mai mare erupţie pe care am văzut-o pe uscat în secolul XX”, a afirmat Rebecca Carey, vulcanolog la Universitatea Tasmania, care a condus investigaţia erupţiei istorice din 2012.

Incidentul a fost produs de Muntele subacvatic Havre, expulzând material pe o suprafaţă de 400 de kilometri pătraţi în sud-vestul Oceanului Pacific, iar după câteva luni de la erupţie s-a observat cu ajutorul sateliţilor că materialul se întindea pe o suprafaţă de două ori mai mare decât Noua Zeelandă, scrie Science Alert.

În mediul subacvatic, urmele au uimit şi mai mult cercetătorii, care au inspectat locul în 2015 la o adâncime de 1.220 metri.

„Când am analizat hărţile realizate de AUV (autonomous underwater vehicle), am văzut un teren foarte accidentat şi credeam că sonarul era defect”, a precizat vulcanologul Adam Soule de la Woods Hole Oceanographic Institution. „Am aflat că fiecare denivelare era de fapt o rocă vulcanică gigantică, unele dintre ele de dimensiunea unor dube”.

Situl subacvatic se întinde pe o arie de 4,5 kilometri pătraţi şi are 14 conuri vulcanice, producând o structură complexă formată din roci, cenuşă, domuri de lavă şi curgeri de lavă pe fundul apei.

Pentru a înţelege scara erupţiei, care din fericire pentru viaţă a avut loc subacvatic, aceasta este de 1,5 ori mai mare decât erupţia Muntelui St. Helens din 1980 şi de 10 ori mai mare decât erupţia din 2010 a lui Eyjafjallajokull din Islanda.

Erupţie uriaşă a unui vulcan din Alaska: cenuşa s-a ridicat la 11 km deasupra Pământului