Home » Natură » Dopamina, substanţa ce a ajutat omenirea să evolueze

Dopamina, substanţa ce a ajutat omenirea să evolueze

Publicat: 26.01.2018
Oamenii sunt cele mai evoluate animale sociale, ce au abilitatea de a comunica prin intermediul limbajului chiar şi cu persoane pe care nu le cunosc. Însă un nou studiu sugerează că evoluţia inteligenţei sociale a omului a avut la bază o simplă chimie cerebrală.

Neurologii au încercat timp de zeci de ani să descopere o diferenţă majoră între creierul oamenilor şi cel al primatelor, în afară de diferenţa de mărime deja cunoscută. Conform Science Mgazine creierul uman a început să-şi schimbe chimia şi conexiunile din momentul în care primii oameni au devenit bipezi, au început să utilizeze unelte sau să dezvolte reţele sociale mai complexe, în urmă cu 6 milioane de ani, cu mult timp înainte de creşterea dimensiunii creierului.

Mary Ann Raghanti, antropolog din cadrul Universităţii din Ohio, şi colegii săi au analizat probe de creier din cadrul băncilor de creier şi a grădinilor zoologice de la şase specii care au murit din cauze naturale: om, capucinul cafeniu, macacul porc, babuinul cafeniu, gorila şi cimpanzeul.  Aceştia au prelevat secţiuni ale bazelor ganglionale.

Comparat cu al altor primate, atât creierul oamenilor cât şi cel al maimuţelor au un nivel ridicat de serotonină şi neuropeptide Y în bazele ganglionale.  Însă alte studii recente au demonstrat că oamenii au un nivel mult mai ridicat de dopamină ((substanţa chimică asociată ”stimulării”) în cadrul striatului. De asemenea, oamenii au un nivel mai scăzut de acetilcolină, o chimicală neuronală asociată comportamentului de dominanţă teritorială. Această combinaţie reprezintă ”elementul cheie care diferenţiază omul de alte specii,” a declarat Raghanti.