Home » Natură » Plantele ”se plâng vecinilor” atunci când trăiesc în zone aglomerate

Plantele ”se plâng vecinilor” atunci când trăiesc în zone aglomerate

Publicat: 06.05.2018
Plantelor nu le place să fie atinse. Pentru aceste organisme imobile, creşterea lângă o altă plantă reprezintă un pericol deoarece accesul lor la lumina solară ar putea fi periclitat. O nouă cercetare arată că plantele sensibile la atingere pot transmite mesaje de alertă către plantele din apropiere, pentru a le comunica să-şi ajusteze creşterea.

Plantele nu se pot mişca şi nu sunt capabile să se exprime verbal, aşadar au fost nevoite să evolueaze pentru a se adapta condiţiilor nefavorabile. Studiile anterioare au demonstrat că plantele pot comunica între ele prin transmiterea unor substanţe chimice prin sol.

Conform Gizmodo, frunzele unor plante sunt sensibile la atingere, iar acest lucru duce la transmiterea unei chimicale ce indică stresul către plantele din jur. Atunci când cele din jur primesc acest semnal, îşi ajustează creşterea pentru a nu invada spaţiul vecin.

Velemir Ninkovic, din cadrul Universităţii de Agricultură din Suedia, a realizat aceste observaţii în timp ce realiza experimente cu răsaduri de porumb. Ninkovic a periat uşor frunzele porumbului pentru a simula atingerea altei plante din apropiere. Acest lucru a dus la producerea unei chimicale din rădăcinile răsadului. Atunci când cercetătorul a încercat să crească alt răsad în locul în care se afla chimicala, plantei i-au crescut mai multe frunze, dar mai puţine rădăcini

Din punctul de vedere al evoluţiei, acest mecanism ar avea două scopuri, unul fiind altruist. Prin transmiterea semnalului de stres, planta îşi ajută genetic vecinii să evite o zonă aglomerată, dar îi influenţează să dezvolte mai multe frunze pentru a putea capta mai multă lumină.

Studiul dezvăluie un nivel al complexităţii nemaivăzut până în prezent în cadrul relaţiei subterane dintre plante.