Home » Știință » A fost observată o gaură neagră, care emite particule cu o viteză foarte mare – FOTO

Publicat: 07.02.2016
Gaura neagră se află în centrul galaxiei cunoscută sub numele de "Pictor A"

Astronomii americani au dat publicităţii o imagine, în care apare reprezentat un flux de radiaţii emis din interiorul unei găuri negre. Deşi acest fenomen nu pare deloc fascinant, supriza apare atunci când aflăm ce cantitate de particule a fost propulsată în momentul captării instantaneului.

În imaginea de mai jos puteţi observa galaxia Pictor A, localizată la circa 500 de milioane ani-lumină faţă de Terra. În centrul acesteia se află o gaură neagră, care emite un jet de particule atât de puternic, încât acestea sunt propulsate la o distanţă de până la 300.000 de ani-lumină. Aceasta poate fi echivalată cu de 3 ori diametrul Căii Lactee

Fotografia a fost realizată folosindu-se informaţii obţinute de observatorul spaţial Chandra, lansat de NASA în spaţiul cosmic, pe data de 23 iulie 1999. Datele au fost coroborate cu cele obţinute de specialiştii australieni din cadrul Australia Telescope Compact Array.

Foto: sciencealert.com/NASA/CSIRO

Rezultatele obţinute în urma măsurătorilor cu raze X, făcute cu ajutorul observatorului Chandra, indică faptul că din interiorul găurii negre observate sunt emise, de fapt, două jeturi de particule, dintre care unul a fost mai dificil de studiat. Obstacolul principal l-a reprezentat imposibilitatea detectării traiectoriei jetului, care, la un moment dat, ieşise din câmpul vizual al senzorului telescopului.

În imagine pot fi observate mici vârtejuri de culoare roşie, care indică prezenţa unor nori de gaze pătrunse de cele două jeturi. Pe de altă parte, se pot remarca mici puncte albastre, care indică unde şoc, asemănătoare celor celor provocate de avioanele supersonice, în momentul în care depăşesc viteza sunetului (331,5 m/s).

Vă mai recomandăm şi: 5 motive ca să nu arunci zaţul de la cafea