Home » Știință » ”Lumina Cerească,” descoperită deasupra Pământului

”Lumina Cerească,” descoperită deasupra Pământului

Publicat: 08.11.2016
Astronomii amatori au descoperit o strălucire verde deasuprea cerului din Marea Britanie. Uşor de confundat cu aurora boreală sau luminile nordice, luminile fac parte dintr-un alt fenomen numit ,,lumină cerească''.

Lumina cerească este o ,,strălucire” naturală a atmosferei Pământului. Fenomenul se produce mereu în orice loc de pe glob. Există trei tipuri de lumini cereşti: strălucirea zilei, strălucirea amurgului şi cea a nopţii. Fiecare reprezintă rezultatul interacţiunii razelor solare cu moleculele din atmosferă, formându-se într-un mod special.

Strălucirea zilei se formează când razele solare pătrund atmosfera din timpul zilei. O parte din lumina solară este absorbită de moleculele din atmosferă care le oferă energie în exces.

Apoi moleculele eliberează această energie sub forma luminii la aceiaşi intensitate (culoare) ca cea a luminii pe care o absorb. Strălucirea este mult mai slabă decât lumina zilei, de aceea nu poate fi văzută cu ochiul liber.

Strălucirea de la amurg este asemănătoare cu strălucirea zilei, însă aceasta poate fi observată de ochiul uman deoarece atât persoana, cât şi Pământul se află în întuneric.

Chimia din spatele strălucirii nocturne este diferită din cauza faptului că nu există lumină solară – strălucirea este posibilă datorită chemiluminescenţei. Razele solare se depozitează în atmosferă, în timpul zilei o parte din ea fiind transferată în moleculele de oxigen. Această încărcătură de energie provoacă ruperea moleculelor din oxigen în atomi de oxigen. Fenomenul apare la 100 de kilometri altitudine.

Însă, atomii de oxigen nu pot elimina excesul de energie, aşa că funcţionează ca un depozit  de energie pentru câteva ore.  În cele din urmă, oxigenul atomic reuşeşte să se ,,recombine,” formându-se din nou molecule, acestea eliberând energie sub formă de lumină. Aceasta emite mai multe culori, printre care şi un verde strălucitor.

Emisiile de lumină verde nu trebuie confundate cu aurora boreală, deşi sunt produse de aceleaşi molecule de oxigen precum cele din aurora boreală.

Diferenţa dintre cele două fenomene fiind reprezentată de faptul că aurora boreală se formează doar la polii magnetici, în timp ce strălucirea nocturnă se produce pe întreg globul.