Home » Știință » Premieră absolută în ştiinţă: cercetătorii au reuşit teleportarea cuantică sub apă

Publicat: 29.08.2017
Savanţii chinezi au reuşit să transmită informaţie între două particule prin apa mării, reprezentând o premieră a acestui tip de comunicare cuantică.

În acest experiment care şi-a dorit să demonstreze conceptul, informaţia a fost transmisă pe o distanţă de 3,3 metri, într-un container ce conţine apă marină, dar cercetătorii afirmă că pot fi capabili să folosească aceeaşi tehnică pentru a transmite informaţii securizate pe o distanţă chiar şi de aproape 900 de metri prin mare, scrie Science Alert.

Thomas Jennewein, de la Universitatea Waterloo (Canada), a precizat că „o aplicaţie poate fi în cazul submarinelor care vor să transmită informaţii care nu pot fi receptate/citite de terţi”.

Noua tehnică are la bază fenomenul care se numeşte inseparabilitate cuantică (quantum entanglement), care înseamnă că două particule sunt legate una de alta într-o manieră care le face de nedespărţit, ceea ce înseamnă că ceea ce se va întâmpla uneia, o va afecta şi pe cealaltă, necontând distanţa dintre acestea.

Cu ajutorul acestui fenomen, savanţii au reuşit să transmită informaţii pe distanţe mari prin fibră optică şi chiar prin spaţiu deschis.

Totuşi, până acum, nimeni nu a mai realizat o astfel de comunicaţie prin apă, întrucât se credea că apa va avea un efect de dispersie a informaţiei (pe care îl are în cazul mijloacelor tradiţionale de comunicaţie).

În cadrul acestui experiment, cercetătorii de la Universitatea Jiao Tong din Shanghai au folosit un container cu o lungime de peste trei metri, iar la capetele lui au stablit o pereche de fotoni inseparabili prin transmiterea unei unde de lumină printr-un cristal. De fiecare dată când polarizarea unuia dintre fotoni avea loc, perechea sa avea în mod automat polarizarea opusă. Astfel, oamenii de ştiinţă au putut transmite informaţie prin 3,3 metri de apă marină.

Un astfel de demers, transmiterea informaţiilor în mare, este doar la început, dar cercetătorii estimează că acelaşi principiu poate fi folosit şi în natură, putând comunica prin mare la o distanţă de 885 de metri, deşi alte grupuri de cercetători au pus limita de 120 de metri.

Experţii au obţinut, în premieră, comunicarea cuantică contrafactuală