Home » Știință » Descoperire de proporţii: Luna a avut cândva atmosferă. ”Schimbă dramatic modul în care o privim”

Publicat: 07.10.2017
Un grup de cercetători de la Solar System Exploration Research Virtual Institute al NASA a calculat câtă cantitate de gaz a fost eliberată de activitatea vulcanică de acum câteva miliarde de ani.

Acum peste trei miliarde de ani, Luna a avut o perioadă de activitate vulcanică intensă, iar erupţiile au eliberat o cantitate imensă de gaz şi lavă, scrie Daily Mail.

Astfel, aceste gaze s-au acumulat mai repede decât au putut scăpa în spaţiu, în afara influenţei gravitaţionale a satelitului nostru natural.

Noua descoperire conform căreia a existat cândva o atmosferă selenară poate schimba dramatic înţelegerea noastră cu privire la Lună şi evoluţia acesteia, sugerând că nu a fost atât de lipsită de atmosferă cum este astăzi.

Conform experţilor, activitatea vulcanică a atins maximul acum 3,5 miliarde de ani, iar odată cu aceasta şi atmosfera, care a atins maximul de densitate.

Savanţii au detectat două surse principale de gaz care au contribuit la crearea acestei atmosfere, scoţând la iveală şi că bazinele Serenitatis şi Imbrium au fost umplute cu lavă în această perioadă.

Astronauţii misiunlor Apollo 15 şi 17 au explorat marginile acestor bazine, prelevând mostre care sugerează că erupţiile au avut loc acum miliarde de ani. Acestea au mai scos la iveală că magma Lunii conţine urme de compuşi gazoşi, precum monoxid de carbon, ingredientele apei: hidrogen şi oxigen; sulf şi alte elemente volatile.

„Deşi o mare cantitate de vapori a fost pierdută în spaţiu, a rămas o fracţie importantă care a ajuns la poli”, a precizat Debra H. Needham, cercetătoare la Marshall Space Flight Center.

Odată ce atmosfera a fost formată a rezistat timp de 70 de milioane de ani, pierzându-se treptat în spaţiu.

„Lucrarea schimbă dramatic modul în care privim Luna, de la un corp ceresc lipsit total de atmosferă la unul care a putut avea atmosferă persistenţă, mai densă ca cea marţiană de acum”, a afirmat David A. Kring, savant la University Space Research Association (USRA).

Mai mult decât atât, compuşii volatili pot furniza indicii cu privire la formarea Lunii şi a Terrei.

Pământul şi Luna văzute de pe Marte. Imaginea INCREDIBILĂ publicată de NASA