Home » Știință » Imaginile de pe o stea îndepărtată par să prevestească viitorul Soarelui

Imaginile de pe o stea îndepărtată par să prevestească viitorul Soarelui

Publicat: 15.11.2017
O echipă de astronomi a observat în premieră detaliile de pe suprafaţa une stele ''vârstnice'' cu o masă asemănătoare Soarelui. Steaua are de două ori diametrul orbitei Pământului în jurul Soarelui, atmosfera stelei fiind afectată de unde de şoc puternice.

Echipa de astronomi condusă de Wouter Vlemmings, din cadrul Universităţii Chalmers, a utilizat telescopul ALMA pentru a realiza observaţiile asupra unei stele cu aceeaşi masă precum cea a Soarelui. Science Daily notează că W Hydrae este o stea de tip AGB. Astfel de stele au o temperatură mult mai scăzută, emană o lumină puternică şi îşi pierd masa prin intermediul vânturilor stelare. Numele derivă de la faimoasa diagramă Hertzsprung-Russell care clasifică stelele în funcţie de temperatura şi luminozitate lor.

”Este important să observăm atât modul în care arată stelele roşii gigantice, cât şi efectele asupra galaxiei produse de schimbările acestora. Prin intermediul antenelor din cadrul ALMA am putut realiza cele mai precise observaţii a unei stele cu temperatură scăzută,” a declarat Wouter Viemmings.

Credit: Digitized Sky Survey

Stelele precum Soarele evoluează pe o perioadă de miliarde de ani. Atunci când ajung la o anumită vârstă, devin mai luminoase, cu temperaturi mai scăzute şi îşi pierd mare parte din masă. Stelele sunt ”fabrici” importante de elemente precum carbonul şi nitrogenul. Atunci când ajung în faza unei stele roşii, aceste elemente sunt eliberate în spaţiu după care sunt reutilizate în cadrul creării unor noi stele.

Imaginile furnizate de ALMA prezintă una dintre cele mai detaliate perspective a suprafeţei unei stele roşii gigantice. Specialiştii au fost surpinşi atunci când au observat o pată luminoasă care sugerează că la suprafaţa stelei se află un strat gazos cu temperaturi ridicate denumit cromosferă. ”Măsurătorile noastre sugerează că undele de şoc din atmosfera stelei se încadrează în modelul AGB,” a declarat Theo Khouri, astronom din cadrul Chalmers.