Home » Știință » Savanţii chinezi care au studiat materia întunecată au ajuns la un rezultat neobişnuit

Publicat: 10.12.2017
Satelitul ”Dark Matter Particle Explorer” (DAMPE sau ”Wukong” în chineză) relatează rezultatele unui studiu care a durat un an şi jumătate, monitorizând fluxul de electroni din spaţiu care bombardează Pământul. Experimentul a detectat în mod direct ceva ce experimente similare au adus numai indicii: o scădere în numărul de electroni ai fluxului. Orice s-ar întâmpla, este ciudat.

Schimbarea mai este numită şi „pauză spectrală” (spectral break), „confirmă dovezile indirecte ale studiilor anterioare” şi „clarifică modul de comportare” al electronilor, conform lucrării publicate recent în Nature.

DAMPE numără electronii şi antiparticulele lor, numiţi pozitroni, care bombardează Terra, scrie Gizmodo.

Credit: DAMPE Collaboration

Dacă se întocmeşte un grafic (imaginea de mai sus) cu numărul de electroni care loveşte satelitul raportat la energia lor, cantitatea descreşte pe măsură ce energia creşte. Dar începând din jurul valorii de 0,9 tera-electronvolţi (TeV) ai electronilor, valoare care este de două milioane de ori mai mare decât energia electronilor obişnuiţi, DAMPE a observat o scădere bruscă misterioasă. Schimbarea poate fi rezultatul unui pulsar în apropiere sau chiar a materiei întunecate.

Este dificil însă de spus dacă această schimbare este reală. Fizicianul Wim de Boer de la Institutul de Tehnologie Karlsruche din Germania a precizat că instrumentul CALET (Calorimetric Electron Telescope) de pe Staţia Spaţială Internaţională nu a observat această schimbare şi nici experimentul la care lucrează de Boer, cu ajutorul instrumentului Alpha Magnetic Spectrometer aflat tot pe ISS.

De fapt, nu există suficiente date cu privire la electronii cu energie ridicată, iar experimentele diferă extrem de mult şi pot exista erori. Ca întotdeauna, mai multă informaţie va duce la o înţelegere mai bună a situaţiei.

„Nu cred că materia întunecată poate exista la o energie atât de mare, sau cel puţin, aceasta este părerea populară”, a precizat de Boer.

Prima imagine cu materia întunecată din Univers? Fizicienii nu au o explicaţie pentru ce au văzut în centrul galaxiei noastre