Home » Știință » Astronomii au descoperit o stea solitară care va fi folosită pentru a testa validitatea Teoriei Relativităţii. ”Va fi prima măsurătoare de acest tip”

Publicat: 26.02.2018
O echipă de astronomi de la UCLA a descoperit că steaua S0-2 nu este acompaniată de niciun alt obiect, sau cel puţin nu un obiect suficient de mare încât să intervină în măsurătorile esenţiale pe care astronomii trebuie să le facă pentru a testa Teoria Relativităţii Generale a lui Albert Einstein.

Până acum, s-a considerat că S0-2 poate fi un sistem binar, un sistem în care două stele gravitează una în jurul celeilalte, scrie Science Daily.

Studiul, publicat recent în The Astrophysical Journal, a putut fi realizat cu ajutorul instrumentului OSIRIS (OH-Suppressing Infrared Imaging Spectrograph) de la Observatorul W. M. Keck.

Teoria Relativităţii Generale prezice că lumina care provine dintr-un câmp gravitaţional puternic „se întinde”. Cercetătorii se aşteaptă să măsoare în mod direct acest fenomen în primăvară atunci când steaua va fi cel mai aproape de gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei Calea Lactee, în această instanţă fiind exercitată cea mai mare forţă a atracţiei gravitaţionale.

„Va fi prima măsurătoare de acest tip”, a precizat Tuan Do, co-autorul studiului. „Gravitaţia este cea mai puţin testată forţă a naturii. Teoria lui Einstein a trecut toate celealte teste, astfel, dacă sunt înregistrate deviaţii, va ridica multe întrebări despre natura gravitaţiei”.

Este interesant de asemenea că aceste stele tinere există atât de aproape de gaura neagră din centrul galaxiei, deci, modul în care s-au format într-un mediu atât de ostil rămâne un mister. „S0-2 este o stea foarte specială şi intrigantă”, a precizat Devin Chu, autorul principal al studiului. „De obicei nu găsim stele tinere şi fierbinţi precum S0-2 atât de aproape de găurile negre supermasive. Acest lucru că S0-2 s-a format într-un alt mod”.

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani