Home » Știință » Poate cauza telefonul mobil tumori?

Poate cauza telefonul mobil tumori?

Publicat: 07.03.2018
Telefonul mobil este un rău necesar al omului modern. El este indispensabil, dar totodată ştim că poate avea o serie de efecte asupra sănătăţii. Cu toate acestea, ştiinţa încă încearcă să determine consecinţele exacte ale folosirii telefonului mobil, încercând să lege o serie de relaţii între posibilele tumori şi utilizarea acestuia. Iată câteva concluzii recente.

Radiaţiile telefonice şi legătura cu tumorile de creier şi inimă la şobolanii masculi

Studiile de laborator expun de obicei animalele la energii asemănătoare energiei RF (emise de telefonul mobil) pentru a vedea dacă provoacă tumori sau alte probleme de sănătate. Cercetătorii ar putea să expună celulele normale in vitro la energia RF pentru a vedea dacă provoacă tipurile de modificări care se văd în celulele canceroase. Nu este întotdeauna clar dacă rezultatele acestor tipuri de studii se vor extrapola şi la nivelul oamenilor, însă studiile de laborator permit cercetătorilor să controleze cu atenţie alţi factori care ar putea afecta rezultatele şi să răspundă la câteva întrebări de bază ale ştiinţei.
Cercetătorii au descoperit că şobolanii de sex masculin au o probabilitate mai mare de a dezvolta tumori cardiace, în timp ce şobolanii şi nou-născuţii expuşi la niveluri ridicate de radiaţii în timpul sarcinii şi alăptării au fost mai predispuşi la greutate corporală scăzută. Afectarea ADN şi deteriorarea ţesutului cardiac au fost observate de asemenea, la şobolanii masculi şi la femele, dar nu şi în rândul şoarecilor.

Alte tipuri de tumori au apărut la ambele tipuri de animale, incluzând tumori ale creierului, prostatei, ficatului şi pancreasului. Potrivit cercetătorilor, dacă aceste rezultate pot fi confirmate, radiaţia celulară poate fi într-adevăr o carcinogenă „slabă”.

Animalele din aceste studii au fost expuse la radiaţii telefonice timp de nouă ore pe zi, vreme de doi ani (în principal durata de viaţă completă a unui şobolan). Potrivit cercetătorilor, acest nivel de expunere este mult mai mare decât nivelul la care sunt expuşi oameni în mod normal, ceea ce face dificilă extrapolarea impactului asupra radiaţiilor celulare asupra oamenilor.