Home » Știință » Premieră în chimie demnă de Premiul Nobel: savanţii au creat o moleculă care până acum era imposibilă, forţând doi atomi să reacţioneze

Publicat: 16.04.2018
Cu ajutorul laserelor, chimiştii de la Universitatea Harvard au creat o moleculă în urma unei reacţii chimice extrem de controlate. Aceştia au ţinut într-o „pensetă optică” un singur atom de sodiu, iar cu ajutorul altui laser au ţinut un atom de cesiu.

Ambii atomi au fost răciţi la o temperatură de doar a 10.000-a parte dintr-un grad peste zero absolut, scrie Science News.

Cercetătorii au mişcat aceste pensete mai aproape una de alta, până când laserele s-au suprapus, astfel încât cei doi atomi au intrat în coliziune. Un al treilea laser a oferit o explozie de energie care a ajutat atomii să creeze molecula de sodiu-cesiu, conform precizării autorilor studiului publicat pe 12 aprilie în revista Science.

„Crearea moleculelor atom cu atom poate permite oamenilor de ştiinţă să studieze coliziunile atomice în cel mai controlat mediu posibil, dar şi să observe modul în care acestea se comportă în izolare. Cercetătorii pot folosi pensetele optice pentru a crea molecule cu anumite proprietăţi cuantice”, a precizat Kang-Kuen Ni, chimist la Harvard şi co-autor al studiului. „Aceste molecule pot stoca qubiţi de date în viitoarele computere cuantice”.

Vă recomandăm să citţi şi următoarele articole:

O realizare importantă în chimie: savanţii au creat o nouă moleculă, atom cu atom

Molecula minune din corpul nostru care ne menţine tineri şi fericiţi

Molecula de apă ascunde încă secrete fascinante. ,,Avem de-a face cu un un fenomen întâlnit numai în mecanica cuantică”