Home » Știință » O strălucire slabă între galaxii ”poate face lumină” în cunoaşterea materiei întunecate

Publicat: 14.08.2018
Lumina slabă care este emanată din spaţiul dintre galaxii poate ilumina chiar şi cei mai întunecaţi constituenţi ai cosmosului.

Materia întunecată, un tip neidentificat de particulă ce interacţionează gravitaţional dar altfel evită materia normală, se află în spaţiile dintre galaxii. Deoarece substanţa nu emite lumină, este dificil de aflat modul în care este distribuită, chiar dacă formează majoritatea masei unui cluster de galaxii. Dar o strălucire slabă numită lumină intracluster poate scoate la iveală detalii cu privire la materia întunecată, conform studiului publicat recent în arXiv.org.

Clusterele de galaxii cresc prin înghiţirea galaxiilor adiţionale. Pe măsură ce acestea sunt asimilate, pot fi dezintegrate, iar stelele lor împrăştiate. Aceste stele produc lumina intracluster. Unde este aceasta, este şi materia întunecată, conform descoperirii recente. „Forma acestei lumini foarte difuze trasează foarte bine forma masei totale a clusterilui”, a precizat Mieria Montes, coautor şi astrofizician la University of New South Wales din Sydney, scrie Science News.

În mod normal, savanţii folosesc un efect numit lentilare gravitaţională pentru a carta materia întunecată. Masa unui roi de galaxii acţionează ca o lentilă, curbând lumina provenită de la obiecte îndepărtate. Prin măsurarea acestei curbări, savanţii pot vedea cum masa este distribuită. Totuşi, „este ceva foarte dificil de realizat”, a precizat astrofiziciana Stacy Kim de la Ohio State University, care nu a fost implicată în studiu. Măsurarea acestei lumini este o metodă mai uşoară, dar tot este nevoie de observaţii extensive cu un telescop puternic.

În noul studiu efectuat asupra a şase roiuri de galaxie, fiecare observat cu Telescopul Spaţial Hubble al NASA, cercetătorii au găsit că distribuţia acestei lumini se potriveşte cu distribuţia materiei întunecate aşa cum a fost determinată de lentilare gravitaţională.

Cercetătorii au reuşit să măsoare cantitatea de materie întunecată pe care o pierde Universul

Savanţii chinezi care au studiat materia întunecată au ajuns la un rezultat neobişnuit

Ce s-ar întâmpla dacă ai deveni materie întunecată?

Fizicienii au realizat cea mai precisă măsurătoare a uneia dintre forţele fundamentale ale naturii, iar rezultatele nu sunt aşa cum sperau