Prima pagină Cultura

Skoda in bataia sagetii inaripate

descopera@mpg.ro 07.18.2007 | ● Vizualizări: 144
Skoda in bataia sagetii inaripate     Skoda in bataia sagetii inaripate + zoom
Galerie foto (9)

Pe 15 decembrie 1923, la Biroul de Inventii si de Inregistrare a Modelelor din Pilsen, Cehoslovacia, au fost depuse doua versiuni ale unei embleme: prima infatisa o sageata cu sase aripi pe spinare, tintind spre dreapta si cu numele Skoda inscris intr-un cerc; a doua figura aceeasi sageata, insa cu doar trei aripi. Aceasta din urma avea sa ramana aproape neschimbata pana in prezent si sa devina simbolul a 109 ani de istorie automobilistica de succes...

Cu putin inainte de Craciunul anului 1895, doi entuziasti ai ciclismului – Václav Laurin, mecanic, si Václav Klement, vanzator de carti – au decis sa isi puna in practica un vis comun si au construit o bicicleta cu un design realizat de ei, pe care au botezat-o, din patriotism, Slavia. Succesul nu a intarziat sa apara, astfel incat, in 1899, Laurin & Klement Co. a evoluat catre productia de motociclete. O data cu fabricarea acestora, compania a debutat si pe plan sportiv, castigand primele trofee dintr-un sir de peste 5.000 obtinute de-a lungul timpului in diverse competitii interne si internationale.

Intrarea pe scena auto a avut loc in 1905, o data cu primul autoturism iesit pe portile fabricii din Mlada Boleslav. Un real succes comercial, Voiturette Typ A era un model in 2 cilindri cu ca­pacitatea de 1.005 cmc si 7 cai-putere, atingand viteza maxima de 40 km/h. Extinderea productiei i-a determinat pe fondatori ca, in 1907, sa transforme firma in societate pe actiuni, iar progresul si dezvoltarea acesteia au dus, in 1911, la aparitia unui nou model – Faeton Typ S, in 4 cilindri, 1.771 cmc si o putere de 14 CP, care ii permitea rularea cu pana la 60 km/h.

Primul Razboi Mondial nu a ocolit nici Laurin & Klement, dupa 1914 fabricile companiei vazandu-se silite sa participe la productia de razboi. Un nume nou Situatia economica a anilor ‘20 facea necesara modernizarea si intarirea pozitiei pe plan international, astfel incat L&K a inceput sa caute un par­te­ner puternic, capabil sa sustina un portofoliu care, pe langa autoturisme, includea camioane, autobuze, utilaje agricole si motoare de avion. Skoda Pilsen, cel mai important nume indus­trial al momentului in Cehoslo­va­cia, s-a dovedit alegerea potrivita, iar fuziunea din 1925 a adus cu sine sfarsitul celor trei decenii de Laurin & Klement si inceputul epocii marcii Skoda.


O consecinta a asocierii a fost, in 1930, organizarea unei ramuri auto separate a grupului, cu o linie de asamblare ce avea sa produca automobile recunoscute pentru eleganta si performantele lor sportive. Primul model aparut sub noul nu­me, Skoda, purta indicativul „Typ 110/XI“. Criza economica izbucnita in anii ’30 si-a pus amprenta si asupra com­paniei cehoslovace, insa progresul acesteia a ramas constant, lucru eviden­tiat de aparitia in 1936 a unui alt aut­o­tu­rism de succes: Skoda Popular. In 1938, a luat nastere un model al carui nume a rezistat pana prin anii ’80: Favorit. Era cenusie Al doilea Razboi Mondial a adus schimbari considerabile pentru Skoda, care a devenit componenta a sistemului economic impus de cel de-al Treilea Reich si si-a reorientat intreaga productie catre industria de razboi.

In ciuda problemelor cu care se confrunta, compania a reusit lansarea a trei modele de referinta in lumea automobilelor de lux: Skoda Superb si, mai tarziu, Skoda Tudor Roadster Cabriolet si Skoda Tudor Limousine. Schimbarile politice aduse de sfarsitul razboiului au insemnat pentru compania cehoslovaca inceputul unei alte etape nefaste. Skoda a cazut, la randul sau, victima valului de nationalizari al noii economii planificate socialiste. In anii ’50-’60, au fost produse noi modele, ca Spartak, Octavia sau 1000MB, care erau, insa, marcate de stigmatul unei industrii ramase in urma si a caror caracterizare incape, din pacate, intr-un singur cuvant: sovietice.

Perioada de stagnare economica in­sta­lata in anii ’70 a insemnat pentru Skoda o pozitie de succes limitata exclusiv la Europa de Est si sustinuta de modele ca Skoda 110, 105 L sau 125 L (comercia­lizate si in Romania). Poate ca primul semn al unei schimbari, nestiute pe atun­ci de nimeni, l-a reprezentat lan­sa­rea, in 1987, a noului model Skoda Favo­rit. Evolutia si revolutia Cutremurul politic din anul 1989 a pus economia cehoslovaca in fata unei noi realitati economice si de piata.

In acest context, Skoda si-a gasit un par­te­ner puternic in concernul german Volkswagen Group: in 16 aprilie 1991, s-a format un joint-venture ce alatura marca Skoda unor nume ca VW, Audi si Seat. Masurile de modernizare si reor­ga­ni­zare a productiei au avut ca rezultat primul autoturism Skoda realizat, dupa o lunga perioada de timp, la standarde occidentale: Felicia. Evolutia sau, de ce nu, revolutia a urmat rapid cu modelele Skoda Fabia, Octavia – care a sarbatorit in februarie 2004 un milion de exemplare vandute – si nava-amiral Superb. Restul, para­fra­zand o expresie celebra, este istorie.

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI