Home » D:News » Marte, planeta cu sclipici: Curiosity a descoperit în nisipul marţian fragmente de material strălucitor

Autor: Mihaela Stanescu 10.20.2012
Săptămâna trecută, o mică bucată de material sclipitor găsită pe solul marţian s-a dovedit a fi un fragment de plastic desprins din echipamentele roverului. Acum, însă, inginerii care coordonează „săpăturile” spun că este vorba de altceva.

Curiosity a colectat deja trei mostre de sol marţian dintr-o dună de nisip, descoperind mai multe bucăţele strălucitoare despre care specialiştii spun că sunt, cu mare probabilitate, fărâme de minerale specifice Planetei Roşii.

Roverul s-a instalat pentru mai multe săptămâni într-o zonă numită Rocknest, exersând utilizarea echipamentelor de colectare şi analiză a solului. Specialiştii au în vedere colectarea a trei mostre de sol, curăţarea lor de orice eventuale particule provenite de pe Terra (cu ajutorul unui instrument numit CHIMRA – Collection and Handling for In-Situ Martian Rock Analysis) şi apoi analizarea lor, cu ajutorul altor instrumente specifice din cadrul laboratorului mobil cu care este înzestrat vehiculul marţian.

Colectarea primei mostre a fost întreruptă de descoperirea fragmentului de plastic menţionat, dar, după ce specialiştii s-au lămurit în privinţa lui, colectarea fost reluată, descoperindu-se în probele colectate alte granule sclipitoare, despre care oamenii de ştiinţă cred, de data aceasta, că ar proveni din minerale marţiene sfărâmate sau că ar fi rezultatul unor procese geologice din sol care produc un mineral strălucitor, necunoscut.

Echipa de specialişti care coordonează colectarea şi analizarea probelor le-a dat, până una-alta, acestor fărâme sclipitoare un nume colectiv: le numeşte „schmutz”.

În săptămânile următoare, Curiosity îşi va poziţiona instrumentul de precizie numit ChemCam astfel încât să poată obţine mai multe date despre „schmutz”.

ChemCam funcţionează cu ajutorul unui laser ce activează electronii din atomii prezenţi în roci sau sol, astfel încât aceştia emit lumină; lumina emisă este captată de ChemCam cu ajutorul unui telescop şi este apoi trimisă spre un spectrometru, care determină de la ce elemente chimice provine, deoarece fiecare element chimic emite un tip specific de lumină.

Între timp, cele trei mostre de sol colectate vor fi analizate de un instrument numit CheMin, care va arăta ce minerale există în zonă.

Sursa: Wired