Home » D:News » Saliva poate „spune” dacă ai cancer sau alte boli

Saliva poate „spune” dacă ai cancer sau alte boli

Publicat: 23.10.2012
În curând, dentiştii ar putea fi cei care vor descoperi pacienţii bolnavi de cancer, cu ajutorul unuei analize numite „salivaomics”. Inventatorii, oamenii de ştiinţă de la UCLA, susţin că sistemul ar putea detecta, din timp, o gamă largă de probleme de sănătate precum bolile autoimune, diabetul şi chiar cancerul.

În lucrarea sa, cercetătorul Dr. David Wong explică faptul că saliva umană este alcătuită din molecule complexe ce pot fi analizate pentru a li se studia proteinele, ADN-ul şi ARN-ul sau chiar genomul. În mare, oamenii de ştiinţă vor interpreta o serie de biomarkeri din salivă, cu scopul de a detecta diferite boli sau pentru a monitoriza evoluţia tratamentelor.  Chiar dacă diagnosticarea prin salivă este un domeniu relativ tânăr, cea cu biomarkeri este utilizată eficient de mulţi ani. Avantajul acestei noi metode de diagnosticare este că, spre deosebire de altele, ea este non-invazivă.

În raportul lor, autorii studiului subliniază că 20% dintre americani se prezintă la control stomatologic mult mai des decât la alte controale medicale, ceea ce înseamnă că „salivaomics” ar fi cu adevărat un instrument eficient pentru detectarea timpurie a unor boli obişnuite, fără ca pacientul să fie nevoit să facă alte tipuri de analize. Prin urmare, este posibil ca medicul dentist să devină principalul aliat al nostru, care luptă nu numai pentru sănătatea orală ci şi pentru cea a întregului corp.

Sursa: POPSCI