Home » D:News » O substanţă creată în laborator „merge singură”, ca o fiinţă vie (VIDEO)

O substanţă creată în laborator „merge singură”, ca o fiinţă vie (VIDEO)

Publicat: 09.11.2012
Oamenii de ştiinţă au reuşit să creeze un gel special, cu proprietăţi neobişnuite: picături din acest gel se pot deplasa singure - cu viteze foarte mici - imitând deplasarea organismelor înzestrate cu viaţă.

Gelul este fabricat în laborator, din proteine extrase din celule vii, şi este „alimentat” de molecule implicate în producţia de energie celulară, aceleaşi care sunt întâlnite şi în celule. Energia furnizată de aceste molecule permite picăturilor de gel să se deplaseze, cu 8 nanometri la fiecare „pas”. Picăturile , cu diametrul de 0,03 -0,1 mm, au putut fi astfel făcute să se deplaseze singure pe o lamă de microscop.

Studiul a fost realizat de cercetători de la Universitatea Brandeis, SUA, şi publicat în revista online Nature.

Autorii consideră că asemenea picături de gel ar putea fi utilizate în scopuri medicale, de exemplu pentru a elibera medicamente în corp sau a acţiona asupra celulelor canceroase. Deoarece gelul provine din substanţe proprii corpului, este mai puţin probabil  să fie respins de organism. Dar, pentru aceasta, oamenii de ştiinţă trebuie să înveţe cum să-i controleze cu precizie mişcările.

Gelul are şi capacitate de a se auto-repara, putând fi astfel folosit pentru a fabrica ecrane cu cristale lichide mai robuste şi durabile.