Home » D:News » Venus cea fierbinte

Venus cea fierbinte

Publicat: 13.11.2007
Explorarea planetei Venus a fost intotdeauna dificila din cauza temperaturilor mari (aproximativ 450 grade Celsius) de la suprafata ei. Sondele sovietice Venera si Vega si cea americana Pioneer Venus au ajuns pe suprafata planetei in anii 1970 si 1989 si au transmis informatii interesante, dar nu au putut rezista mai mult de cateva ore, din cauza temperaturilor ridicate.

Desi NASA nu si-a declarat intentia de a trimite o noua misiune pe Venus, doi cercetatori de la NASA au proiectat un robot de explorare destinat sa reziste cel putin 50 de zile in conditii de temperaturi ridicate.
Aparatura electronica va fi izolata intr-o incinta construita din material ceramic, aceasta fiind la randul ei plasata intr-o sfera metalica prevazuta cu un sistem de racire.

Cel mai interesant este faptul ca sistemul de racire va fi unul de tip vechi, dar foarte eficient, inventat de pastorul scotian Robert Stirling in 1816, desi meritele inventiei sale au fost recunoscute abia in secolul XX. Sistemul are la baza actiunea unui piston care produce compresia si expansiunea unui gaz, caldura generata fiind disipata prin intermediul unuii radiator.
Sistemul Stirling este folosit deja pentru racirea echipamentelor de foraj si in constructia frigiderelor.

Astronomii considera ca planeta Venus a fost candva mult mai rece si acoperita de mari intinderi de apa lichida, iar explorarea ei ar putea elucida cauzele care au dus la "incingerea" ei. (New Scientist)