Home » D:News » Un liliac „diabolic”, un şarpe cu ochii roşii, o broască ce cântă ca o pasăre… în total, 126 de specii noi au fost descoperite în bazinul fluviului Mekong (FOTO, VIDEO)

Publicat: 18.12.2012
Un raport publicat recent de WWF - numit Extra Terrestrial - descrie o adevărată bogăţie de specii anterior necunoscute oamenilor de ştiinţă, descoperite în anul 2011 în regiunea Greater Mekong. Unele dintre aceste specii sunt deja ameninţate de distrugerea habitatelor lor, pe măsură ce bazinul fluviului Mekong suferă influenţa antropică.

Printre cele zece specii „vedete”, pe care raportul le evidenţiază, se numără un mic liliac denumit de zoologi „liliacul Belzebut”, din pricina înfăţişării sale uşor… „drăceşti”. Este o specie rară, cunoscută doar din Vietnam. Atât liliacul Belzebut, cât şi alte două specii înrudite descoperite în 2011 depind de pădurile tropicale pentru a supravieţui; din acest motiv, sunt deosebit de vulnerabile, având în vedere despădurirea rapidă a regiunii: în doar patru decenii, în bazinul Mekong-ului suprafaţa împădurită s-a redus cu 30%.

Murina belzebub - micul liliac cu înfăţişare „demonică” descoperit în pădurile Vietnamului.

Credit foto: Gabor Csorba

„Cu toate că descoperirile din 2011 dovedesc că bazinul Mekong este o regiune cu o biodiversitate extraordinară, multe specii se luptă deja să spuravieţuiască în habitatele care se restrâng întruna”, a declarat Nick Cox, director al programului WWF care are ca obiect biodiversitatea din bazinul Mekong (WWF-Greater Mekong’s Species Programme). ”Numai prin investiţii în conservarea naturii, în special în zonele protejate, şi prin dezvoltarea unei economii mai ecologice, vom proteja aceste specii şi vom putea spera să descoperim alte specii interesante în anii următori.”

Printre speciile de peşti descoperite în bazinul Mekong în cursul anului 2011 se găsesc:

• un peşte care „merge”  (Clarias gracilentus), o specie de somn capabil să se deplaseze pe uscat sprijinindu-se pe înotătoarelor pectorale şi unduindu-şi corpul cu mişcări serpentiforme; a fost descoperit în pâraiele din insula vietnameză Phu Quoc.
  • un peştişor miniatural de numai 2 cm lungime, descoperit în sudul Thailandei şi denumit Boraras naevus, din cauza înfăţişării sale; naevus înseamnă, în latină, un defect al pielii, precum o aluniţă, pată sau neg, iar peştişorul are o pată mare, de culoare închisă,  pe corp.

Boraras naevus, un peştişor de numai 2 cm lungime, cu un colorit interesant.

Credit foto: Peter Maguire

• un alt peşte de culoare roz-sidefiu, din familia crapului, a fost găsit în Laos, într-un afluent al Mekong-ului, Xe Bangfai, care curge, pe o distanţă de 7 km, pe sub pământ, prin peşteri calcaroase.
  • o specie de peşte orb, cavernicol (trăieşte în peşteri), Bangana musaei, care a fost imediat considerat vulnerabil din cauza arealului său restrâns.

Fluviul Mekong adăposteşte aproximativ 850 specii de peşti şi suportă cea mai intensă activitate de pescuit dintre toate apele continentale. Planul Laos-ului de a construi pe Mekong barajul Xayaburi este o ameniţare majoră la adresa biodiversităţii şi a productivităţii sale. Fluviul Mekong asigură supravieţuirea a 60 de milioane de oameni care trăiesc pe malurile sale şi ale afluenţilor săi.

Zoologii au descoperit, de asemenea, câteva specii remarcabile de amfibieni:

• o broască arboricolă, găsită în pădurile montane din nordul Vietnamului, produce vocalizări ce seamănă mai curând cu cele ale unor păsări. Dacă, la majoritatea speciilor de broaşte, masculii atrag femelele prin chemări repetitive, monotone, la această specie cântecul este variat şi fiecare individ combină diferite tipuri de sunete într-o ordine caracteristică.
  • Leptobrachium leucops este o broască ce aparţine unui grup cu peste 20 de specii cunoscute, remarcabile prin variaţiile culorii ochilor lor. Leptobrachium leucops, care trăieşte în pădurile umede din sudul Vietnamului, are ochii coloraţi într-o combinaţie frapantă de alb-negru.

Leptobrachium leucops - o broască frapantă prin ochii săi alb-negru.

Credit: Jodi J. L. Rowley/Australian Museum

Nu mai puţin de 21 de specii noi de reptile au fost găsite în cursul expediţiilor din 2011; printre acestea se numără:

• o viperă de culoare verde, cu ochi rubinii (Trimeresurus rubeus), găsită în mpdurile din apropierea oraşului Ho Chi Minh.

Vipera verde cu ochi roşii, descoperită în Vietnam şi Cambodgia.

Credit foto: Peter Paul van Dijk/Darwin Initiative

• un piton de mici dimensiuni (Python kyaiktiyo), găsit în rezervaţia Kyaiktiyo, probabil deja ameninţat din cauza competiţiei cu şerpi de talie mai mare, distrugerea habitatului, vânarea ilegală pentru piele şi carne şi capturarea pentru comerţul clandestin cu animale exotice.

În total, raportul Extra Terrestrial descrie 126 de specii noi: 82 de plante, 13 peşti, 21 de reptile, 5 amfibieni şi 5 mamifere, descoperite în 2011 în regiunea numită Greater Mekong, din sud-estul Asiei, care se întinde peste Cambodgia, Laos, Myanmar, Thailanda, Vietnam şi provincia chineză Yunnan.

Este o zonă cu o biodiversitate excepţională: începând din 1997, nu mai puţin de 1.710 specii noi pentru ştiinţă au fost descrise din această regiune.

Sursa: WWF