Home » D:News » Universul se răceşte întocmai în modul prezis de teoria Big Bang

Universul se răceşte întocmai în modul prezis de teoria Big Bang

Publicat: 24.01.2013
Astronomii au realizat cea mai precisă măsurare reuşită până în prezent a temperaturii Universului şi au constatat că acesta s-a răcit, faţă de momentul în care avea doar jumătate din vârsta actuală, într-un mod care corespunde pe deplin cu modelul prezis de teoria Big Bang-ului.

Folosind un radiotelescop extrem de performant – Australia Telescope Compact Array – o echipă internaţională de astronomi din Suedia, Franţa,Germania şi Australia a măsurat modul în care temperatura Universului a scăzut de la formarea lui, în urmă cu 13,77 miliarde de ani.

Deoarece razele de lumină călătoresc prin Univers, atunci cînd privim în spaţiu putem vedea Universul aşa cum era în trecut; privind o galaxie îndepărtată, o vedem aşa cum era atunci când a fost emisă lumina din acea galaxie.

Deci, pentru a ne întoarce în trecut cu o perioadă egală cu jumătate din vârsta Universului, trebuie să privim până la jumătatea lui.

Dar cum poate fi măsurată temperatura la asemenea distanţă?

Astronomii au studiat gazul dintr-o anumită galaxie aflată la 7,2 miliarde de ani-lumină, localizată pe baza valorii unei caracteristici denumite deplasarea spre roşu. (Deplasarea spre roşu se defineşte ca fiind o creştere a lungimii de undă a radiaţiei electromagnetice receptată de un detector în comparaţie cu lungimea de undă emisă de sursă. Este folosită pentru a determina mişcarea relativă faţă de Pământ a obiectelor astronomice îndepărtate.)

În cazul de faţă, deplasarea spre roşu avea o valoare de 0,89.

Singurul lucru care menţine temperatura acestui gaz este radiaţia cosmică de fond – radiaţia reziduală, rămasă în urma Big Bang-ului.

Din fericire, în spatele acestei galaxii se află o altă galaxie foarte puternică, un quasar (un nucleu galactic care emite cantităţi foarte mari de energie), numit PKS 1830-211.

Undele radio provenite de la quasar trec prin gazul galaxiei din faţa lui, iar moleculele de gaz absorb o parte din energia undelor adio. Acest fenomen determină o „amprentă” distinctă  a undelor radio.

Pe baza acestei amprente, astronoomii au calculat temperatura gazului, găsind o valoare de 5.08 Kelvin (-267.92 grade Celsius) – extrem de rece, totuşi mai caldă decât Universul de azi, a cărui temperatură este de 2.73 Kelvin (-270.27 grade Celsius).

În conformitate cu teoria Big Bang, temperatura radiaţiei cosmice de fond scade constant pe măsură ce Universul se extinde. Exact acest lucru a fost constatat de astronomi prin măsurptorile efectuate.

„Universul de acum câteva miliarde de ani era cu câteva grade mai cald decât este acum, exact aşa cum prezice teoria Big Bang-ului”, a concluzionat conducătorul echipei de cercetători, dr. Sebastien Muller de la  Observatorul Spaţial Onsala al Universităţii de Tehnologie Chalmers din Suedia,