Home » D:News » Descoperirea care ne va permite să obţinem aur din apă: o bacterie transformă aurul solubil în pepite!

Autor: Marius Comper 02.04.2013
Printre cele mai ciudate organisme care trăiesc pe Terra se numără şi o bacterie care transformă aurul solubil în apă în pepite microscopice de aur solid, au anunţat oamenii de ştiinţă.

Chimiştii se întreabă de mult timp de ce bacteria Delftia acidovorans este întâlnită adeseori pe suprafaţa pepitelor de aur de mici dimensiuni. Prezenţa acestui microorganism pe pepitele de aur i-a făcut pe chimişti să speculeze că bacteria transformă aurul solid din aur solubil — ioni de aur care se dizolvă în apă.

Întrebarea care îi intriga pe cercetători era cum reuşeşte această bacterie să facă transformarea, dat fiind că aurul solubil este toxic?

O cercetare efectuată în Canada oferă răspunsul: secretul constă într-o moleculă excretată de microb care are un rol dublu – protejează organismul şi transformă în acelaşi timp ionii otrăvitori în particule.

„Cercetarea noastră oferă prima demonstraţie a faptului că un metabolit secretat poate proteja de aurul toxic şi poate provoca biomineralizarea aurului (procesul prin care organismele vii produc minerale)”, au explicat cercetătorii în jurnalul ştiinţific Nature Chemical Biology.

Molecula, cunoscută sub numele de delftibactin A, reuşeşte să facă toate acestea în doar câteva secunde la temperatura camerei, dacă pH-ul este neutru.

Nathan Magarvey de la Universitatea McMaster, co-autorul studiului, a explicat că cercetarea sa nu avea ca scop identificarea unei metode prin care aceşti microbi să fie folosiţi în laborator pentru a produce aur din apă. „Dar aşa ceva ar fi cu siguranţă posibil”, a explicat cercetătorul.

Un studiu anterior a arătat că alt microb ce trăieşte pe aur, Ischiadicus metallidurans, gestionează toxicitatea prin stocarea ionilor în interiorul celulelor sale.

Bacteriile au nevoie de anumite metale, precum fierul, pentru a creşte, însă alte metale, precum argintul, le ucid.

Aurul solubil, care nu poate fi văzut cu ochiul într-un pahar cu apă, se găseşte în oceane, în apele subterane şi în alte surse naturale de apă.

Aurul solid este format, în mare parte, ca urmare ap roceselor geologice ce au loc în filoane subterane.

Magarvey afirmă că studiul său sugerează că D. acidovorans joacă un rol şi în depozitele secundare de aur, precum pepitele găsite în râuri. Cercetătorul a mai spus că bacteria nu se găseşte doar pe aur, ci şi în sol şi în apă; este încă neclar cu ce se hrăneşte microbul, au recunoscut cercetătorii.