Home » D:News » Descoperire neaşteptată: o substanţă consumată pe larg poate opri din funcţionare inima şi plămânii!

Publicat: 16.04.2013
Anumite proteine, cunoscute sub numele de „elastine”, permit plămânilor să crească în dimensiuni atunci când respirăm şi ajută inima să pompeze non-stop mii de litri de-a lungul corpului. Acum, un nou studiu a descoperit că oamenii ar putea să-şi deregleze aceste funcţii esenţiale fără să îşi dea seama, în cazul în care consumă prea mult zahăr.

Studiul este publicat în jurnalul Physical Review Letters.

Descoperirea se găseşte la graniţa dintre medicină şi fizică. Elastinele participă activ la o funcţie ce poartă numele de „feroelectricitate”, o activitate observată în mod normal la magneţi, atunci când o moleculă trece de la o sarcină pozitivă la o sarcină negativă. Atunci când aceste reţele de proteine elastice au fost expuse la un nivel mare de glucoză, cercetătorii au observat că structurile lor au „îngheţat”, reducându-şi performanţa cu 50%, fie încetinind procesul, fie oprindu-l complet. Acest lucru duce la distrugerea arterei sau a ligamentului implicat în respectivul proces mecanic.

Iniţial, oamenii de ştiinţă credeau că feroelectricitatea are loc doar în cazul materialelor sintetice. Cu toate acestea, aceiaşi cercetători au descoperit că acest proces juca un rol important în aorta unui porc. Acest lucru i-a făcut pe oamenii de ştiinţă să se întrebe dacă aceeaşi funcţie se regăseşte şi în corpul uman.

„Mă aştept ca acelaşi fenomen să fie observat şi în ţesuturile şi organele oamenilor”, afirmă Jiangyu Li, profesor de inginerie mecanică la Universitatea Washington. „Vom descoperi că acest fenomen este mai răspândit decât credeam”, a mai declarat cercetătorul.

Un proces cunoscut sub numele de „glicare” are loc, de regulă, pe măsură ce un individ îmbătrâneşte şi proteinele se întăresc şi se îngroaşă.

„Această descoperire este importantă, deoarece ne oferă indicii preţioase despre originea fenomenului şi sugerează că nu este un eveniment izolat, ce are loc doar într-un singur tip de ţesut, aşa cum credeam”, a comentat Li. „Acest fenomen ar putea avea o legătură cu procesul de îmbătrânire şi cu diabetul”, a mai spus cercetătorul.

Acum, oamenii de ştiinţă doresc să efectueze noi cercetări pentru a evalua funcţia elastinei şi proprietăţile sale feroelectrice, pentru a identifica rolul pe care acest fenomen îl poate avea în apariţia unor afecţiuni.