Home » D:News » O aliniere astronomică uluitoare a fost descoperită la o piramidă din Peru

O aliniere astronomică uluitoare a fost descoperită la o piramidă din Peru

Publicat: 13.05.2013
O aliniere astronomică străveche a fost descoperită de cercetători în sudul Republicii Peru, aceasta fiind formată dintr-o piramidă, două linii pietruite şi de soare în timpul solstiţiului de iarnă. Acum câteva sute de ani, în timpul solstiţiului, cele trei elemente s-ar fi aliniat pentru a crea o „baie de lumină” în jurul piramidei.

Cele două poteci de piatră, intitulate geoglife, sunt situaate la aproximativ 2 kilometri est-sud-est de piramidă. Acestea se întind pe aproximativ 500 de metri, iar cercetătorii afirmă că „liniile au fost poziţionate astfel încât să încadreze piramida pe măsură ce o persoană cobora în vale din regiunile muntoase”.

Folosind un software astronomic şi o modelare computerizată 3D, cercetătorii au ajuns la concluzia că în timpul solstiţiului de iarnă avea loc un eveniment remarcabil.

„Atunci când am privit modelul 3D, aceste linii pietruite par să conveargă într-un punct dincolo de orizont, formând un cadru ce cuprinde nu doar situl Cerro del Gentil (unde se află piramida), ci şi soarele la asfinţit în timpul solstiţiului de iarnă”, a explicat cercetătorii în cadrul unei prezentări realizate cu ocazia întrunirii anuale a Society for American Archaeology.

„Astfel, atunci când cineva ar fi privit asfinţitul din dreptul acestor linii în timpul solstiţiului de iarnă ar fi văzut cum soarele apune direct în dreptul piramidei de chirpici, ca şi cum ar intra în ea”, explică cercetătorii. „Astfel, piramida şi geoglifele liniare fac parte dintr-un singur complex arhitectural ce, potenţial, avea o semnificaţie cosmologică, ritualizând întregul peisaj”, mai spun specialiştii.

Piramida măsoară 5 metri în înălţime şi a fost construită între 600 şi 50 î.e.n., fiind reocupată între 200-400 e.n. În apropierea piramidei au fost descoperite textile, scoici şi vase de ceramică. Potecile de piatră au fost construite între 500 î.e.n. şi 400 e.n.

Această descoperire este doar vârful icebergului, anunţă specialiştii. Cercetătorii au descoperit până acum aproximativ 50 de poteci de piatră în zona de câmpie din apropiere de piramidă. Cea mai lungă potecă se întinde pe 1.500 de metri. Liniile sunt drepte şi sunt făcute din piatră, spre deosebire de liniile Nazca, ce au fost scobite în sol.

Printre aceste poteci de piatră, cercetătorii au descoperit peste 200 de grămezi de pietre, cea mai mare măsurând 15 metri în diametru. Grămezile de pietre de acest tip sunt răspândite în întreaga lume, de multe ori conţinând rămăşiţe umane, însă în acest caz nu conţineau nimic.

Liniile de piatră şi grămezile de piatră par să facă legături între aşezările din apropiere şi piramidele lor. În zonă se găsesc patru aşezări umane străvechi, dintre care două dispuneau de câte o piramidă de mari dimensiuni, iar una dispunea de o movilă. Cercetătorii estimează că aşezările găzduiau aproximativ 1.000 de persoane.

„Multe dintre linii duc către piramide; majoritatea duc în zona piramidei”, a comentat Charles Stanish, profesor la Cotsen Institute of Archaeology din cadrul UCLA. „Am efectuat o analiză statistică şi am descoperit că este semnificativ din punct de vedere statistic – aceste poteci nu sunt rezultatul şansei”, a mai spus profesorul.

Stanish afirmă că descoperirea acestor poteci străvechi ce conduc spre piramide este una importantă. „Am găsit linii ce duc spre piramide, iar asta este important, pentru că în regiunile Nazca şi Palpa nu există vreun tipar la fel de evident”, a explicat Stanish. În Nazca şi Palpa se găsesc alte linii străvechi scobite în sol ce înfăţişează diferite plante şi animale.

Cercetătorii au petrecut un singur anotimp în zona sitului, urmând să revină cât de curând pentru a continua studiile. Arheologii plănuiesc să efectueze excavaţii în zona piramidei Cerro del Gentil şi să caute mai multe linii de piatră.

„De asemenea, vom realiza o cercetare sistematică a zonei pentru a identifica şi celelalte linii şi aşezări existente”, a mai spus Stanish.

O problemă cu care se confruntă cercetătorii este lupta contra timpului. „Multe dintre aceste linii de piatră sunt distruse din cauza construcţiilor”, a explicat Stanish, care a detaliat că stâlpii de electricitate şi conductele de gaz ce sunt realizate în zonă duc la distrugerea liniilor de piatră străvechi ce datează de mai bine de un mileniu.