Home » D:News » „Cunoaşte-ţi duşmanul”: specialiştii descifrează secretele virusului HIV cu ajutorul unuia dintre cele mai puternice computere din lume (VIDEO)

Publicat: 03.06.2013
Cercetătorii au determinat structura chimică exactă a capsidei, învelişului proteic al virusului, care protejează materialul genetic şi reprezintă cheia capacităţii HIV de a infecta şi „dezarma” celulele imunitare ale organismului uman.

Capsida virală a devenit o ţintă pentru dezvoltarea de noi medicamente antivirale, care să combată virusul HIV şi să oprească evoluţia SIDA.

Descoperirea a fost posibilă datorită utilizării unui nou supercomputer special proiectat şi programat, numit Blue Waters, unul dintre cele mai puternice computere din lume.

Asemenea computere, numite „petascale computers”, sunt capabile de performanţe de peste un petaflop – un cvadrilion de operaţiuni pe secundă.

Fără asemenea computere, oamenii de ştiinţă nu ar fi putut  descifra, la nivel atomic, structura întregii capside, care este un ansamblu foarte complex, cuprinzând 64 de milioane de atomi, asamblaţi în peste 1.300 de molecule identice de proteine, ce alcătuiesc o structură de formă conică.

Cercetătrile au fost realizate la National Center for Supercomputing Applications, din cadrul University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC), iar descoperirile au fost publicate într-un articol apărut în revista Nature.

Performanţele acestui supercomputer au permis cercetătorilor să combine datele de microscopie structurală şi electronică pentru a crea modelul computerizat foarte detaliat  al capsidei HIV.

Cunoştinţele astfel obţinute îi vor ajuta pe specialişti să înţeleagă cum funcţionează acest înveliş, apoi să dezvolte şi să testeze medicamente care s-ar putea infiltra prin capsidă şi ar distruge virusul.

Sursa: National Science Foundation / Imagine: Theoretical and Computational Biophysics Group (www.ks.uiuc.edu), Beckman Institute for Advanced Science and Technology, UIUC