Home » D:News » Eşti un as al matematicii? Iată cum poţi câştiga un milion de dolari

Eşti un as al matematicii? Iată cum poţi câştiga un milion de dolari

Publicat: 06.06.2013
Un om de afaceri multimiliardar din Dallas, Texas, a anunţat că va suplimenta premiul pe care i-l oferă persoanei care reuşeşte să ofere o demonstraţie pentru o conjectură ce nu a putut fi rezolvată în ultimii 16 ani.

Andrew Beal a oferit 5.000 de dolari în 1997 persoanei care va reuşi demonstrarea sau infirmarea „conjecturii Beal”. Ulterior, în anul 2000, proprietarul băncii Beal din Texas a mărit miza la 100.000 de dolari, însă nici această sumă nu a dus la apariţia vreunei rezolvări.

Acum, Andrew Beal a hotărât să suplimenteze din nou premiul, oferind un milion de dolari americani celui ce reuşeşte să rezolve conjectura Beal.

Astfel, premiul Beal devine la fel de important ca premiile Millenium oferite de Clay Mathematics Institute. Anunţate în anul 2000, premiile Millenium oferă câte un milion de dolari persoanelor care rezolvă una din cele mai grele şapte probleme din matematică. Până acum o singură problemă din cele şapte a fost rezolvată, conjectura Poincaré, însă Grigory Perelman a refuzat să accepte premiul.

Conjectura Beal este „înrudită” cu Marea teoremă a lui Fermat, ce a fost enunţată de Pierre de Fermat în anul 1637:

Fermat susţinea că a reuşit să demonstreze teorema sa, însă aceasta nu s-a păstrat, astfel că demonstraţia completă a faimoasei teoreme a fost realizată abia 357 de ani mai târziu, în 1995, de matematicienii Andrew Wiles şi Richard Taylor.

Conjectura lui Beal este asemănătoare:

Americanul nu este dispus să aştepte 350 de ani pentru demonstrarea sau infirmarea conjecturii, motiv pentru care oferă acest premiu de 1.000.000 de dolari.

Pentru a obţine această sumă de bani, soluţia trebuie să fie publicată într-un „jurnal respectabil” şi să fie analizată de un comitet al American Mathematical Society. Regulile competiţiei sunt detaliate pe site-ul American Mathematical Society.

Surse: Nature, American Mathematical Society