Home » D:News » Antarctica ascunde secretele vieţii din lacul Vostok

Antarctica ascunde secretele vieţii din lacul Vostok

Publicat: 08.07.2013
Lacul Vostok, cel mai mare şi mai adânc lac de suprafaţă din Antarctica, ar putea conţine mii de tipuri diferite de mici organisme şi poate chiar peşti, au declarat oamenii de ştiinţă.

Se presupune că lacul îngropat sub mai bine de 3,7 kilometri de gheaţă a fost „deconectat” de la lumea exterioară pentru mai bine de 15 milioane de ani. Cu toate acestea, ultimele cercetări publicate în PLOS ONE, sugerează că lacul nu este atât de steril pe cât au considerat unii oameni de ştiinţă.

Mai bine de 3.500 de secvenţe diferite de ADN au fost identificate în probele extrase din gheaţa care se formase chiar la suprafaţa lacului. Aproximativ 95% dintre ele au fost asociate cu tipuri de bacterii, în timp ce 5% par să provină de la organisme ceva mai complexe precum eucariotele. Dintre acestea 5 procente, 2 % sunt asociate cu o clasă de organisme unicelulare numite archaea.

Secvenţele genetice pe care le-au inclus oamenii de ştiinţă sunt foarte similare cu mai multe tipuri de ciuperci, artropode, purici de apă, moluşte şi Collembola. Mai mult, unele dintre bacteriile descoperite aici trăiesc, în mod normal, în intestinele peştilor, ceea ce sugerează că peştii de la care provin ar putea să înoate prin lac.

Despre lacul Vostok, care se situează la 1.300 de kilometri de Polul Sud, se crede că a intrat în contat cu aerul şi că a fost înconjurat de un ecosistem de păduri acum 35 de milioane de ani, când clima era mai caldă. „În acea perioadă, lacul (care probabil atunci era un golf) conţinea, probabil, o reţea complexă de organisme”, au notat autorii studiului.

Mai mult, ei susţin că formele de viaţă ar fi putut fi transportate din atmosferă în lac, până în momentul în care acesta a fost acoperit de gheaţă, acum 15 milioane de ani.

Astăzi, lacul are o lungime de 250 de kilometri şi o lăţime de 50 de kilometri, în timp ce se presupune că adâncimea lui ar fi de aproximativ 344 metri.

„Deşi condiţiile actuale sunt diferite de cele anterioare din istorie, lacul oare să îşi fi menţinut o comunitate surprinzător de diversificată de organisme. Este posibil ca aceste organisme să se fi adaptat încet la schimbările ce s-au petrecut în lac în ultimii 15-35 de milioane de ani, când sistemul lacului s-a schimbat din unul terestru, în unul subglaciar”, au notat specialiştii.

În plus, cercetarea a scos la iveală o serie de secvenţe ADN asociate cu organisme care trăiesc în adâncuri, în apropierea izvoarelor hidrotermale, lucru care sugerează că aceste creaturi ar putea fi descoperite şi în lacul Vostok . „Izvoarele hidrotermale ar putea asigura surse de energie şi substanţe nutritive vitale pentru organismele care trăiesc în lac”, au mai explicat oamenii de ştiinţă.

Sursa: NBC News