Home » D:News » Dinozaurii erbivori îşi schimbau dinţii în fiecare lună

Dinozaurii erbivori îşi schimbau dinţii în fiecare lună

Publicat: 19.07.2013
Dinozaurii erbivori care populau Terra în urmă cu 150 milioane de ani au evoluat pentru a nu avea probleme cu dantura, întrucât dinţii acestor vieţuitoare creşteau constant şi erau înlocuiţi în fiecare lună, afirmă autorii unui studiu american citat de AFP.

Oamenii de ştiinţă au analizat fosilele a două dintre cele mai mari erbivore care au trăit pe continentul nord-american – diplodocus şi camarazaur – şi au descoperit că dinţii acestor vieţuitoare creşteau constant şi erau înlocuiţi o dată pe lună.

Aceşti dinozauri de talie mare dispuneau şi de o serie de „dinţi de ajutor”, la fel ca la oameni, atunci când dinţii de lapte cad şi sunt înlocuiţi cu dinţii de adult, afirmă autorii acestui studiu publicat în revista PLoS ONE.

„Un sauropod de aproape 30 de metri lungime putea să îşi schimbe fiecare dinte la fiecare 1-2 luni, uneori chiar şi mai repede”, spune Michael D’Emic, cercetător la Universitatea Stony Brook din New York, coordonatorul studiului.

„Sauropodele aveau o abordare evoluţionistă care avantaja mai degrabă cantitatea decât calitatea, în privinţa dinţilor, spre deosebire de marile mamiferele mari din zilele noastre”, a adăugat el.

Oamenii de ştiinţă americani au putut să ajungă la aceste concluzii studiind diferitele straturi de material dentar de sub emailul dinţilor deja ieşiţi.

Camarazaurii, de exemplu, aveau până la trei straturi de „dinţi de lapte” sub fiecare amplasament dentar. Aceştia erau înlocuiţi, în medie, la fiecare 62 de zile.

Exemplarele de diplodocus aveau la rândul lor până la cinci straturi de dinţi înlocuitori, iar fiecare dintre aceştia cădea, în medie, după 35 de zile.

Aceste animale erbivore mari au trebuit să se adapteze întrucât consumau cantităţi uriaşe de hrană, pe care şi-o procurau din arbori şi din preerii dese, iar acest tip de alimentaţie uzează rapid dentiţia.