Home » D:News » 14 super-instrumente ştiinţifice care par ireale (FOTO)

14 super-instrumente ştiinţifice care par ireale (FOTO)

Publicat: 01.09.2013
Ştiinţa este uimitoare şi ne pune la dispoziţie cele mai neaşteptate informaţii şi tehnologii. Uneori, noile tenhologii sunt atât de performante şi de futuriste încât ne vine greu să credem că le deţinem.

De exemplu, această imagine care suprinde un fotomultiplicator de la Daya Bay Neutrino Experiment, care ne-a uimit pe toţi săptămâna aceasta când a fost publicată online.

Cu toate acestea, mulţi s-au întrebat dacă imaginea chiar este reală. Pentru aceşti sceptici şi nu numai, am ales să realizăm o listă cu alte imagini similare care suprind tehnologii uimitoare implicate în proiecte ştiinţifice.

– Detectorul de particule tip Cherenkov folosit în Super-Kamioka Neutrino Detection Experiment şi folosit de cercetători din Japonia, Statele Unite, Korea, China, Polonia şi Spania. Detectorul este localizat la peste 900 de metri în subteran în mina Kamioka, în oraşul japonez Gifu.

– ATLAS (A Toroidal LHC Apparatus), unul din cele şapte experimente pentru detectarea partuiculelor, construit la Mare Accelerator de Hadroni (LHC), un accelerator de particule de la CERN, în Elveţia.

– Experimentul Compact Muon Solenoid (CMS), unul dintre cele mai mari detectoare de particule de la CERN.

– Aceeste două iamgini suprind exteriorul şi interiorul detectorului Sudbury Neutrino Observatory (SNO). El este localizat la aproximativ 2 kilometri sub pământ în Sudbury, Ontario, Canada.

– Experimentul Borexino localizat la Laboratori Nazionali del Gran Sasso în apropierea oraşului L’Aquila din italia. Acesta are rolul de a măsura fluxul neutrinilor de ordine solară şi asimetria noapte zi a lor.

– Generatorul Cockcroft Walton de la Fermilab, din apropiere de Chicago. După patru decenii în care generatorul a alimentat multe acceleratoare, în 2012 acesta a fost scos din funcţiune.

– Maşina Z este cel mai mare generator de raze X din lume, create pentru a testa materiale în condiţii extreme. Numit şi Z Pulsed Power Facility, generatorul funcţionează la Sandia National Laboratories din Albuquerque,  New Mexico. Ceea ce este de-a dreptul spectaculos este faptul că atunci când maşina este descărcată, pulsul electromagnetic produce fulgere impresionante.

– Gammasphere este un detector de radiaţii gamma din cadrul laboratorului Lawrence Berkeley.

– Joint European Torus (JET) este cel mai mare tokamak (un dispozitiv care foloseşte câmpul magnetic pentru a determina o plasmă să ia forma de tor) din lume care analizeză potenţialul energiei de nucleare la Culham Centre for Fusion Energy, din Oxford.

– Interiorul celei mai mari camere de la National Ignition Facility (NIF), cel mai mare laser din lume localizat în cadrul Lawrence Livermore National Laboratory.

– Principalele segmente de oglindă în camera de testare criogenică din cadrul Telescopului Spaţial James Webb al NASA.

– Large Diameter Centrifuge (LDC) din cadrul Centrului European de Cercetare Spaţială de la ESA, din Noordwijk, Olanda.

– Aşa arată interiorul Marelui Simulator Spaţial al ESA, din Olanda.

Sursa: Gizmodo