Home » D:News » Un nou studiu ajunge la o concluzie tulburătoare: „Automobilul este singurul loc în care poate fi fatal să asculţi muzică”

Un nou studiu ajunge la o concluzie tulburătoare: „Automobilul este singurul loc în care poate fi fatal să asculţi muzică”

Un nou studiu ajunge la o concluzie tulburătoare: „Automobilul este singurul loc în care poate fi fatal să asculţi muzică”
Publicat: 01.09.2013
Muzica poate avea un efect calmant în anumite situaţii, însă un nou studiu sugerează că şoferii adolescenţi ce nu au multă experienţă la volan ar putea suferi deficienţe motorii din cauza muzicii preferate

Ascultarea activă a melodiilor de către adolescenţi – atunci când fredonează cântecul, bat în ritmul muzicii şi devin „absorbiţi” în melodiile pe care le ştiu şi le plac – par să le distragă atenţia de la regulile de circulaţie, spun cercetătorii.

Studiul arată că acest lucru duce la creşterea comportamentelor greşite, cum ar fi depăşirea limitei de viteză, poziţionarea în spatele altui autovehicul, controlarea volanului cu o singură mână, schimbarea agresivă a benzilor şi depăşirile neatente.

Pe de altă parte, cercetătorii israelieni au descoperit că anumite tipuri de muzică pot chiar să încurajeze condusul sigur în rândul adolescenţilor: melodiile calme şi nefamiliare.

„Automobilul este singurul loc, singurul mediu acustic, în care poate fi fatal să asculţi muzică”, spune Warren Brodsky, co-autor al studiului şi director al de cercetări asupra muzicii în cadrul departamentului de arte al Universităţii Ben-Gurion din Negev, Beer-Sheva.

„Mesajul nostru estecă lumea trebuie să înveţe să aleagă muzica cu grijă”, spune Brodsky. „Iar atunci când circumstanţele sunt mai riscante – când suntem obosiţi, noaptea, în trafic, după o petrecere sau când şoferul este puţin ameţit sau emotiv – ar putea fi anumite melodii care cresc siguranţa deplasării şi care reduc factorii de risc”, spune cercetătorul. Studiul este publicat în jurnalul Accident Analysis and Prevention.

Brodsky şi colegii săi au studiat 85 de şoferi noi din Israel ce aveau vârste de 17 şi de 18 ani şi care îşi obţinuseră permisul, în medie, cu 7 luni înainte de debutul cercetării. Aproximativ 60% dintre participanţii la studiu erau bărbaţi.

Niciunul dintre participanţi nu fusese chemat în instanţă în urma vreunui accident; doar 8% suferiseră o coliziune.

Muzica era aproape omniprezentă în timpul condusului, 86% dintre participanţi afirmând că ascultă muzică tot timpul când conduc. Aproape toţi (99%) au spus că ascultă muzică rapidă sau foarte rapidă, iar 94% au spus că ascultă cu volumul aproape de maxim.

Toţi adolescenţii au format o pereche cu câte unul sau doi instructori de condus şi au pornit într-o serie de 6 călătorii de câte 40 de minute (pentru 40 de kilometri) în trei situaţii diferite: două călătorii în timp ce ascultau muzica lor, două călătorii cu muzica aleasă de cercetători şi două călătorii fără muzică.

Muzica aleasă de participanţi era formată în două treimi din melodii internaţionale şi o treime din melodii israeliene. Melodiile alese de cercetători erau piese fără versuri necunoscute de adolescenţi din diferite genuri muzicale (jazz, soft rock) cu ritmuri lente şi cu armonii bogate.

Datele colectate de dispozitivele instalate în automobil şi observaţiile instructorilor au arătat că atunci când ascultau muzica preferată, 98% dintre adolescenţi prezentau cel puţin trei deficienţe, printre care şofatul agresiv şi imprecis, efectuarea unor calcule greşite şi comiterea unei contravenţii în trafic.

În aproape o treime din călătoriile efectuate de tineri cu muzica lor au fost întâlnite situaţii în care instructorul a fost nevoit să ţipe subit o avertizare vocală sau un ordin, iar 20% dintre adolescenţi au avut nevoie de instructori pentru a frâna sau a mişca volanul pentru a preveni un accident.

În călătoriile fără muzică, 92% dintre adolescenţi au comis erori similare.

Cercetătorii au descoperit, însă, că atunci când adolescenţii conduceau auzind în fundal muzica liniştitoare pe care nu o cunoşteau, incidenţa comportamentelor deficitare s-a redus cu 20%.

„Maşina nu e un club, un bar, o sală de fitness, aşa că muzica ar trebui aleasă pentru a se adapta mediului”, spune Brodsky, care speră ca şoferii să ia aminte şi să nu mai asculte melodii care pot avea efecte extrem de negative asupra sănătăţii şoferilor.

Sursa: HealthDay

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase