Home » D:News » O faună fioroasă de animale enorme: cu cine împărţeau Pământul oamenii preistorici din America de Sud?

Publicat: 02.09.2013
Un mamifer cu carapace de mărimea unui automobil Volkswagen, un crocodil mai mare decât un autobuz, un elefant de 6 tone, un tigru cu colţi-pumnal lungi de o palmă… sunt specii care au trăit în aceeaşi perioadă cu omul pe actualul teritoriu al Venezuelei, după cum arată o serie de fosile impresionante, scoase la iveală datorită prospecţiunilor petroliere.

Institutul de Cercetări Ştiinţifice din Venezuela deţine o colecţie excepţională de fosile, cu vârste cuprinse între 370 de milioane de ani şi 14.000 de ani, între care se remarcă fosilele de megafaună cuaternară – animale de dimensiuni foarte mari, care au trăit în aceeaşi perioadă cu omul şi au interacţionat cu acesta, într-un mod încă neelucidat complet de cercetători.

Se crede că omul primitiv vâna aceste mamifere uriaşe – unele dintre ele carnivore şi agresive – dar, până în prezent, specialiştii nu au găsit dovezi categorice ale acestui tip de interacţiune.

„Suntem aproape”, spune, totuşi, Ascanio Rincon, şeful laboratorului de paleontologie al institutului, „trebuie să explorăm în continuare zona. Am găsit deja vârfuri de suliţe. Ceea ce ne lipseşte este indiciul clar că omul vâna megafauna pe care am descoperit-o. Şi ne lipsesc fosilele umane.”

Situată în partea nordică a Americii de Sud, Venezuela are o structură geologică complexă, bogată în zone petrolifere care s-au dovedit a fi, de asemenea, o bogată sursă de vestigii bine păstrate ale formelor de viaţă străvechi de pe continent.

Studierea lor este însă foarte dificilă, deoarece ele se găsesc adesea sub forma a sute  sau mii de fragmente care trebuie extrase cu grijă din sediment, apoi asamblate şi comparate cu alte piese paleontologice. Pentru a identifica una dintre cele mai preţioase fosile ale institutului, un tigru cu colţi-pumnal numit Homotherium venezuelensis, a fost nevoie de 4 ani de muncă.

Foto: AFP

Colaborarea institutului cu companiile petroliere este utilă ambelor părţi, deoarece firmele finanţează săpăturile, iar paleontologii, studiind fosilele, stabilesc vârsta zăcămintelor şi ajută astfel prospecţiunile.

Studiul fosileler megafaunei – animale mari, puternice, bine adaptate, care au dispărut totuşi în urma interacţiunii cu omul –  este util, spun cercetătorii, şi pentru a-I face pe oameni mai conştienţi de fragilitatea ecosistemelor, amintindu-ne că şi megafauna actuală este în pericol, ca urmare a impactului oamenilor.