Home » D:News » Care este legătura dintre automobile, albine şi foamete?

Care este legătura dintre automobile, albine şi foamete?

Autor: Mihaela Stanescu 10.05.2013
Care este legătura dintre automobile, albine şi foamete?
Din cauza poluării produse de motoarele auto, albinele găsesc mai greu florile, căci substanţele din gazele de eşapament modifică modul în care percep albinele mirosul florilor. Ca urmare, albinele îşi îndeplinesc mai greu misiunea de polenizatori, ceea ce poate duce la recolte mai slabe şi ar putea declanşa o criză de alimente la nivel global.

Sunt concluziile unui studiu realizat la Universitatea din Southampton, care a analizat impactul poluării asupra activităţii albinelor.
Albinele se folosesc de mirosul florilor pentru a le găsi pe cele care oferă cele mai bune resurse de nectar şi polen, dar gazele de eşapament provenite din arderea motorinei pot afecta capacitatea insectelor de a localiza şi recunoaşte plantele, afectând astfel polenizarea şi, în consecinţă, resursele de hrană la nivel mondial.

Cercetoririi britanici au studiat fenomenul cu ajutorul a 8 substanţe chimice extrase din florile de rapiţă, pe care le-au amestecat fie cu aer curat, fie cu aer ce conţinea gaze de eşapament.

În amestecul ce conţinea gaze de eşapament, 6 dintre substanţe şi-au redus volumul, iar 2 au dispărut complet în interval de 1 minut, schimbând astfel compoziţia chimică a mirosului, din cauza reacţiei cu oxizii de azot din gazele de eşapament.
Cercetătorii au antrenat apoi albinele pentru a recunoaşte parfumul sintetic de flori de rapiţă, dându-le insectelor o soluţie de zahăr ori de câte ori erau expuse la acest miros, astfel încât albinele au învăţat repede să-şi întindă trompa (cum fac atunci când se aşază pe o floare pentru a culege nectar) de fiecare dată când simţeau parfumul sintetic.

Atunci când au fost expuse la un miros floral sintetic ai cărui compuşi afectaţi de oxizii de azot fuseseră îndepărtaţi, proporţia de albine capabile să recunoască mirosul s-a redus semnificativ (scăzând de la 100% la 30%), arată studiul ale cărui rezultate au fost publicate în jurnalul Scientific Reports.

Concluzia cercetătorilor a fost că substanţele prezente în gazele de eşapament interferă cu cele care conferă mirosul specific florilor şi afectează capacitatea albinelor de a recunoaşte mirosurile plantelor.

Oxizii de azot provin nu numai din motoarele Diesel, dar şi din motoarele pe benzină, aşa că traficul auto, în general, ar putea avea un impact major asupra activităţii albinelor.

Afectând capacitatea albinelor de a găsi florile din care extrag polen şi nectar, este foarte probabil ca fenomenul să reducă succesul unei colonii de albine, afectând numărul de colonii şi polenizarea unor plante importante pentru hrana omenirii.

Oamenii de ştiinţă cred că poluarea atmosferică ar putea fi unul dintre factorii de stres care dăunează albinelor şi altor insecte polenizatoare. Alţi factori incriminaţi sunt infecţiile virale, infestarea cu acarieni, utilizarea pesticidelor, toate afectând sănătatea insectelor şi activitatea lor.

Organizaţia de protecţie a naturii Friends of the Earth a cerut autorităţilor britanice să pună la punct un plan de acţiune pentru a combate ameninţările la adresa insectelor polenizatoare şi, implicit, la adresa resurselor de hrană ale oamenilor.