Home » D:News » Premieră astronomică în România: primul asteroid descoperit de pe teritoriul ţării noastre!

Publicat: 22.11.2013
În noaptea de 29 spre 30 octombrie 2013, la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi a fost descoperit un asteroid de către echipa formată din Ovidiu Tercu şi Alex Dumitriu. Asteroidul a fost descoperit pe teritoriul constelaţiei Taurul.

În urma analizei observaţiilor, Minor Planet Center a determinat că 2013 UX11 este un asteroid din Centura Principală de Asteroizi, care se găseşte între orbitele planetelor Marte şi Jupiter; în acelaşi timp, a fost calculată şi perioada de rotaţie a asteroidului în jurul Soarelui, aceasta fiind de aproximativ 4.2 ani tereştri. De asemenea, a fost estimată şi dimensiunea noului asteroid, acesta având un diametru de aproximativ 2-2.5 kilometri.

Asteroidul 2013 UX11 este primul asteroid descoperit dintr-un observator astronomic din România, fiind o realizare integral românească, anunţă reprezentanţii Observatorului Astronomic Galaţi.

Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi a început monitorizarea asteroizilor în luna august 2011; din august 2011 şi până în prezent, au fost observate peste 1.100 de obiecte (asteroizi, comete şi planete pitice), fiind raportate peste 10.000 de poziţii (perechi de coordonate cereşti) ale acestora către Minor Planet Center. Astfel, Observatorul Astronomic din Galaţi este în prezent cel mai activ observator astronomic din România, pe locul 8 în Europa şi în top 40 mondial (din peste 1.800 de observatoare) din punct de vedere al observaţiilor asupra asteroizilor şi cometelor.

Animaţie cu mişcarea asteroidului 2013 UX11:

Sursa: Observatorul Astronomic Galaţi