Home » D:News » Cine folosea cea mai veche toaletă publică descoperită vreodată?

Cine folosea cea mai veche toaletă publică descoperită vreodată?

Publicat: 30.11.2013
Oamenii de ştiinţă susţin că au găsit o „toaletă” preistorică a dinozaurilor, pe un teritoriu din Argentina.

Mai exact, aici au fost dezgropate fosile de excremente de dinozauri ce datează de acum 240 de milioane de ani. Excrementele depozitate aici de megaierbivori asemănători rinocerilor au fost găsite sub formă de clustere, ceea ce sugerează, pentru prima dată, că reptilele străvechi împărţeau teritorii comune pentru defecare.

Acum, oamenii de ştiinţă descriu aceste latrine comune ca pe cele mai vechi toalete publice.

Multe animale moderne defechează în spaţii acceptate social. Scopul acestor „toalete publice” este atât social, cât şi biologic. Mai exact poate fi vorba de o modalitate de marcare a teritoriului, de o strategie de apărare împotriva prădătorilor sau de un mod de a preveni reinfestarea cu paraziţi intestinali.

„Cropoliţii” fosili, care se întindeau cam pe 40 de centimetri au fost descoperiţi în Formaţiunea Chanares din provincia La Rioja. Aceste grămezi de fecale au fost depozitate aici de exemplare de Dinodontosaurus (un animal similar rinocerului, cu o lungime de aprox 2,5 m şi care era destul de comun în perioada Triasicului).

Dinodontosaurus, un animal preistoric similar rinocerului,    (Foto: Wikipedia commons) Dinodontosaurus, un animal preistoric similar rinocerului,

În urma cercetărilor, oamenii de ştiinţă au raportat o densitate de 94 de excremente pe metru pătrat ce s-a păstrat timp de milioane de ani sub un strat de cenuşă vulcanică similar cu cel din Pompei.

Corpoliţii preistorici nu sunt o noutate, dar se întâmplă extrem de rar să descoperim o acumulare atât de veche şi de substanţială ca aceasta, deoarece fecalele se degradează uşor.

Studiul, publicat în Scientific Reports poate aduce mai multe informaţii cu privire la dieta şi bolile acestor animale.

„Atunci când sunt analizate ele scot la iveală fragmente de plante extincte, de fungi şi paraziţi intestinali. Fiecare excrement este o fotografie a unui ecosistem străvechi”, a explicat Martin Hechenleitner, unul dintre autorii studiului.

„Aceasta este prima dovadă care atestă existenţa toaletelor comune ale megaierbivorilor non-mamifere”, au mai spus specialiştii.

Fecale de Dinodontosaurus     (Foto: Lucas E. Fiorelli)Fecale de Dinodontosaurus