Home » D:News » Oamenii de ştiinţă lansează un avertisment: ne aşteaptă schimbări bruşte şi periculoase care ne vor afecta pe toţi

Autor: Maria Olaru 12.05.2013
Ca urmare a încălzirii globale continue riscăm să ne confruntăm rapid cu schimbări drastice în unele ecosisteme umane şi naturalele, avertizează oamenii de ştiinţă.

Noul raport privind urmările încălzirii globale a fost realizat de National Academy of Sciences şi a analizat problemele ce pot apărea în următorii ani, nu în viitoarele secole.

Astfel, raportul avertizează în mod repetat că ne apropiem de un punct critic în care clima trece praguri dincolo de care „au loc rapid schimbări majore”. Mai mult, unele dintre aceste schimbări au loc acum, susţine coordonatorul studiului James White, de la Universitatea din Colorado.

Raportul susţine că schimbările abrupte, precum topirea gheţii din Oceanul Atlantic şi dispariţia unor specii sunt fenomenele care deja au loc şi care sunt mai grave decât s-a prezis. Specialiştii au notat că mii de specii îşi schimbă obiceiurile sezoniere, unele dintre ele ajungând să fie pe cale de dispariţie, ca urmare a schimbărilor climatice produse de om. Printre speciile periclitate se numără corali, pika (o creatură asemănătoare iepurelului), ursul polar şi plante precum Argyroxiphium sandwicense

„În realitate, clima se schimbă. Iar acest lucru va continua şi va face parte din viaţa de zi cu zi în următoarele secole sau poate chiar mai mult”, a mai declarat paleoclimatologul James W. C. White.

Unul dintre exemplele date de specialişti este invazia de gândaci de scoarţă ai pinilor, din America de vest şi Canada. Înainte, nopţile friguroase de iarnă duceau la dispariţia gândacilor. Acum, când temperaturile au crescut, gândaci supravieţuiesc şi fac ravagii în păduri.

De asemenea, declinul drastic al gheţii din Arctic în timpul verii se produce cu o viteză mai mare decât cea pe care au preconizat-o specialiştii. Tocmai de aceea, experţii avertizează că gheaţa din Arctic ar putea dispărea vara în următoarele două decenii. Evident, acest fenomen va avea repercusiuni asupra vieţii, atât a animalelor şi a oamenilor care trăiesc în comunităţile din această regiune, cât şi asupra întregii lumi.

Printre cele mai mari riscuri, specialiştii listează creşterea ratei de extincţie a speciilor de animale şi plante. Mai exact, ei se tem că schimbările climatice ar putea provoca a şasea mare extincţie din istoria Pământului.

O altă problemă majoră s-ar putea produce în adâncuri odată cu creşterea temperaturii din oceane. Acest lucru ar reduce considerabil oxigenul din apă, lucru care ar duce la dispariţia unor vieţuitoare din adâncuri. La rândul său, acest fenomen ar putea avea repercusiuni uriaşe la nivelul întregii lumi.

Surse: NY Times, AP