Home » D:News » “Crăciun alb” pe Planeta Roşie?

“Crăciun alb” pe Planeta Roşie?

Publicat: 24.12.2013
Marte va avea parte cu siguranţă de un “Crăciun” cu zăpadă: va ninge la Polul Sud al planetei, au anunţat specialiştii care studiază fenomenul formării gheţii şi a zăpezii pe acest corp ceresc.

Însă gheaţa şi zăpada de pe Marte nu sunt formate din apă îngheţată, aşa cum se întâmplă pe Terra, chiar dacă roverul Curiosity a descoperit apă pe Marte.

Atmosfera planetei conţine 95% dioxid de carbon şi acest compus este cel care îngheaţă (la minus 128 grade Celsius), formând nori din care se depune zăpadă carbonică, a explicat Takeshi Kuroda, de la Universitatea Tohoku. Fenomenul are loc în cursul iernii marţiene, deasupra regiunilor polare ale planetei, iar eliminarea în acest fel a unei mari cantităţi de dioxid de carbon din atmosfera marţiană duce la rarefierea ei, la scăderea presiunii atmosferice. Este un fenomen care nu are echivalent pe Terra; singurele locuri unde probabil se mai întâmplă aşa ceva, unde atmosfera se transformă periodic în gheaţă, în mare parte, se petrece doar pe Pluto şi pe pe satelitul neptunian Triton, spune Paul Hayne, din cadrul  NASA’s Jet Propulsion Laboratory.

Chiar dacă o sondă trimisă de pe Terra ar putea ajunge la polii planetei Marte şi ar rezista condiţiilor extrem de dificile de acolo, în timpul iernii,  tot nu ar găsi fulgi de zăpadă aşa cum sunt cei de pe Pământ. Experimentele de laborator au arătat că acele cristale de dioxid de carbon n-ar fi mai mari de o zecime de milimetru, aşa că “neaua marţiană” ar fi doar un praf alb de zăpadă carbonică.

Sursa: Discovery News / Foto: NASA