Home » D:News » O tehnică inovatoare în lupta contra cancerului ar putea preveni 90% dintre decesele provocate de această teribilă boală

Autor: Marius Comper 01.07.2014
Cercetătorii au descoperit că celulele canceroase pot fi distruse în fluxul sanguin pentru a preveni ca acestea să ajungă la organele sănătoase, reuşită ce ar putea preveni 90% dintre decesele provocate de această boală.

Oamenii de ştiinţă au conceput o metodă prin care pot ataşa proteine care ucid celulele canceroase de leucocitele care circulă prin sânge.

În acest moment, chirurgia şi radiaţia sunt metode eficiente de tratare a tumorilor primare, însă de multe ori este dificil de detectat tumori secundare în alte părţi ale corpului înainte de a fi prea târziu pentru tratament.

Acum, cercetătorii cred că pot ucide cancerul pe măsură ce călătoreşte prin fluxul sanguin, prevenind astfel ca boala să intre în metastază, infectând alte organe.

„Aceste celule canceroase care circulă prin corp sunt sortite pierii”, a comentat Michael King, profesor de inginerie biomedicală la Universitatea Cornell din SUA.

„Aproximativ 90% dintre decesele cauzate de cancer sunt provocate de metastază, dar acum am descoperit o metodă prin care să lansăm o «armată ucigaşă» de leucocite care provoacă apoptoza – moartea autoindusă a celulelor canceroase – distrugându-le din fluxul sanguin”, a explicat cercetătorul.

„Atunci când sunt înconjurate de aceste celule, devine imposibil pentru celulele cancerului să evadeze”, a mai spus King.

În testele de laborator, profesorul King a injectat mostre de sânge uman, şi apoi şoareci, cu două proteine. Una dintre proteine joacă rolul unui adeziv, iar cealaltă ucide celulele canceroase.

Atunci când o celulă canceroasă intră în contact cu proteinele adezive, lucru imposibil de evitat în fluxul sanguin, celula canceroasă se autodistruge.

„Acest mecanism este surprinzător şi neaşteptat, pentru că am descoperit că folosirea leucocitelor din sânge este mai eficientă decât ţintirea directă a celulelor canceroase cu lipozomi sau cu proteine solubile”, a explicat profesorul.

Atunci când au tratat celulele canceroase cu aceste proteine în soluţie salină, rata de succes în uciderea celulelor canceroase a fost de 60%.

În condiţii normale de laborator, soluţia salină nu dispune de leucocite care să servească drept purtător pentru proteinele adeziv şi cele ucigaşe.

Atunci când proteinele au fost introduse într-un flux sanguin care imita condiţiile din corpul uman, însă, rata de succes în ceea ce priveşte uciderea celulelor canceroase a crescut la aproape 100%.

„Această nouă metodă este o reuşită ştiinţifică foarte incitantă care are un potenţial uriaş în a opri răspândirea celulelor canceroase”, a comentat dr. Sarah Hazell, science information officer în cadrul organizaţiei Cancer Research UK.

Cercetarea se află încă în fazele sale incipiente, pentru că a fost realizată pe sânge uman şi pe şoareci, dar nu încă pe pacienţi umani.

„Este nevoie de mai multe studii pentru a vedea dacă această tehnică opreşte cu adevărat răspândirea cancerului la oameni”, a mai spus dr. Hazell.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences.