Home » D:News » Din minunile universului: astronomii au descoperit stele „vitezomane”, care ar putea „evada” din galaxia noastră!

Autor: Marius Comper 01.15.2014
Mai multe stele "vitezomane" din Calea Lactee, care călătoresc prin spaţiu cu viteze foarte mari şi ar putea scăpa din "ghearele" gravitaţionale ale galaxiei noastre, au fost descoperite de cercetătorii de la Universitatea Vanderbilt din oraşul american Nashville, informează dailymail.co.uk.

Galaxia Calea Lactee, cu ale sale spirale impresionante alcătuite din gaze cosmice şi câteva miliarde de stele, efectuează o rotaţie completă în jurul propriei axe la fiecare 200 de milioane de ani.

De la distanţă, această „morişcă” de corpuri cereşti pare să aibă o structură ordonată. Însă, o privire mai atentă arată că în galaxia noastră există un grup de stele care se îndepărtează în mare viteză de „ghearele” gravitaţionale ale Căii Lactee.

Aceste stele „vitezomane” călătoresc prin spaţiu cu viteze de peste 1,6 milioane de kilometri pe oră şi ar putea să părăsească Calea Lactee împreună.

Ele sunt stele relativ mici – având mărimi apropiate de aceea a Soarelui – şi, fapt surprinzător, niciuna dintre ele nu pare să provină din centrul galaxiei noastre.

„Aceste stele vitezomane sunt foarte diferite de cele care au fost descoperite anterior”, a spus Lauren Palladino, coordonatoarea studiului realizat de Universitatea Vanderbilt.

„Stele super-rapide originale sunt mari şi albastre, care par să provină din centrul galactic”, a adăugat ea.

Lauren Palladino a făcut această descoperire în momentul în care cartografia Calea Lactee, calculând orbitele unor stele asemănătoare Soarelui nostru, în cadrul studiului „Sloan Digital Sky Survey”, un program vast de monitorizare a stelelor şi a galaxiilor dintr-o regiune ce acoperă aproape un sfert din bolta cerească.

„Este foarte greu să dai afară o stea dintr-o galaxie”, a spus profesorul Kelly Holley-Bockelmann, coautor al studiului.

„Cel mai acceptat de cercetători mecanism capabil să facă aşa ceva constă în interacţiunea stelei cu o uriaşă gaură neagră din centrul galactic”, a adăugat ea.

„Atunci când urmăreşti traseul parcurs de o stea până la locul ei de origine, constaţi că ele provin din centrul galaxiei noastre. Însă niciuna dintre aceste stele vitezomane nu provine din centrul galaxiei, ceea ce înseamnă că există o nouă şi surprinzătoare clasă de stele super-rapide, o clasă cu un mecanism de respingere diferit”.

Potrivit calculelor făcute de astrofizicieni, o stea trebuie să aibă o viteză de cel puţin 1,6 milioane de kilometri pe oră în comparaţie cu viteza de deplasare a galaxiei pentru a ajunge la viteza care să îi permită să părăsească acea galaxie.

Ei estimează, totodată, că gaura neagră din centrul Căii Lactee are o masă echivalentă cu aceea a 4 milioane de stele de mărimea Soarelui, această masă fiind suficient de mare pentru a produce o forţă gravitaţională uriaşă, la rândul ei suficient de puternică pentru a accelera vitezele unor stele până la stadiul de „super-viteze”.

Scenariul tipic pentru un astfel fenomen implică un sistem binar de stele care sunt prinse în câmpul gravitaţional al unei găuri negre. În timp ce una dintre stele se afundă, în spirală, în acea gaură neagră, însoţitoarea ei este împinsă în afara acelui câmp gravitaţional cu o super-viteză.

Până acum, savanţii au descoperit 18 stele uriaşe albastre şi cu super-viteze care ar putea fi produse prin acest mecanism.

Cercetătorii de la Universitatea Vanderbilt au descoperit de curând alte 20 de stele de mărimea Soarelui care ar putea fi incluse în categoria „stelelor hiper-rapide”.

Surse: Mediafax, Universitatea Vanderbilt, Daily Mail

Zece hectare de pășuni, restaurate pentru hrana faunei sălbatice din Maramureș
MESAJE DE SFÂNTA MARIA. Cele mai frumose, originale, inspirate şi amuzante mesaje, SMS-uri şi felicitări de Sfânta Maria
Victorie pentru castorii din Marea Britanie. Au primit „dreptul de a rămâne” în țară după o absență de 400 de ani
România, clasată pe primul loc într-un raport privind rata deceselor provocate de COVID-19 în UE
Televizorul transparent de la Xiaomi, o revoluție în tehnologie
Jocul care poluează cel mai mult. Generează emisii totale de 600 de milioane kg de CO2
Ruperea unui cablu a avariat grav Arecibo Observatory, al doilea cel mai mare radiotelescop din lume
Cum studiază cercetători din Cluj riscul importului țânțarilor exotici în aeronave
Top 10 exoplanete care ar putea susține viața
O cascadă din Australia a început să curgă invers. Ce se ascunde în spatele fenomenului?
Armata SUA a dezvăluit noi imagini din timpul unui test cu o rachetă hipersonică