Home » D:News » Descoperire extraordinară: cercetătorii au aflat cauzele sclerozei multiple, boală ce afectează milioane de oameni din jurul lumii (VIDEO)

Publicat: 30.01.2014
Scleroza multiplă poate fi provocată de o toxină produsă de o bacterie comună care se găseşte în alimente, potrivit unui nou studiu al cercetătorilor americani, informează dailymail.co.uk.

Se crede că boala inflamatorie a sistemului nervos central este declanşată de unul sau de o combinaţie de mai mulţi factori de mediu, dar declanşatorii sunt încă necunoscuţi.

Oamenii de ştiinţă americani au concluzionat, bazându-se pe unele studii anterioare care sugerează că toxina epsilon este produsă de o bacterie comună, că aceasta ar putea declanşa scleroza multiplă.

Scleroza multiplă este caracterizată de permeabilitatea hematoencefalică şi demielinizare – un proces în care teaca de mielină a neuronilor este afectată.    (Ilustraţie: Shutterstock.com)Scleroza multiplă este caracterizată de permeabilitatea hematoencefalică şi demielinizare - un proces în care teaca de mielină a neuronilor este afectată.

„Noi oferim dovezi care sprijină abilitatea toxinei epsilon de a provoca permeabilitate şi arată că toxina epsilom ucide celulele cerebrale care produc mielină, oligodendrocite – aceleaşi celule care mor în leziunile scelorezei multiple”, a declarat Jennifer Linden, de la Weill Cornell Medical College din New York.

„De asemenea, noi arătăm că toxina epsilon vizează şi alte tipuri de celule asociate cu inflamaţia sclerozei multiple, cum ar fi celulele retiniene şi celulele meningeale (celule ale membranelor care înconjoară sistemul nervos central)”, a completat aceasta.

Toxina epsilon este produsă de anumite tulpini de Clostridium perfringens, care este o bacterie formatoare de spori, una dintre cele mai comune cauze ale bolilor alimentare.

Studii anterioare au sugerat că Clostridium perfringens şi, în special, toxina epsilon, ar putea juca un rol important în declanşarea sclerozei multiple.

Anul trecut, Jennifer Linden şi colegii săi au descoperit Clostridium perfringens, tip B – o tulpină care nu este cunoscută că ar infecta oamenii şi ar produce toxina epsilon – la o femeie de 21 de ani care s-a confruntat cu un episod acut de scleroză multiplă.

Pentru a testa ipoteza lor, echipa de cercetători a studiat comportamentul toxinei la şoareci, concentrându-se pe celulele vizate.

„La început, am crezut că toxina epsilon ar viza celulele endoteliale şi oligodendrocitele; am observat, de asemenea, că a afectat şi ucis şi celulele meningeale (ale neuronilor)”, a mai spus aceasta.

De asemenea, cercetătorii au testat şi mostre de alimente pentru a determina prezenţa Clostridium perfringens şi genele toxinei.

Din cele 37 de mostre, 13,5% au fost pozitive pentru bacterie şi aproape 3% au fost pozitive pentru gena toxinei epsilon.

Linden a precizat că descoperirile sunt importante, oamenii de ştiinţă cunoscând acum că toxina epsilon este un declanşator pentru scleroza multiplă.

Dezvoltarea unui anticorp de neutralizare sau a unui vaccin împotriva toxinei epsilon ar putea stopa progresul bolii sau chiar ar putea împiedica dezvoltarea acesteia, a mai spus Linden.

Scleroza multiplă este cunoscută ca fiind o boală autoimună, ceea ce înseamnă că atunci când ceva merge rău cu sistemul imunitar acesta atacă în mod greşit ţesuturile sănătoase, în acest caz mielina care acoperă nervii.

Anul trecut, Raed Arafat a declarat că între 6.000 şi 8.000 de români suferă de scleroză multiplă.

Surse: Mediafax, ASM, Daily MailPLOS