Home » D:News » Astronauţii de pe Staţia Spaţială Internaţională, la un pas de un dezastru ca în filmul Gravity. Ce s-a întâmplat

Publicat: 08.04.2014
Săptămâna trecută, astronauţii de pe Staţia Spaţială Internaţională au fost la un pas de un dezastru identic cu cel prezentat în filmul „Gravity”. Deşeuri spaţiale provenite de la racheta Ariane 5 au ajuns la doar 0,3 kilometri distanţă de ISS.

Pentru a evita o coliziune cu urmări catastrofale, cei 39 de astronauţi au reuşit să ridice staţia spaţială de pe orbită cu aproximativ 0.8 kilometri, în urma unei manevre care a durat 3 minute şi 40 de secunde.

Aceasta este a doua oară în doar 3 săptămâni când astronauţii trebuie să evite, la limită, deşeurile din spaţiu. Pe 16 martie, ISS a trebuit să se mute de pe orbită, ca să evite o bucată mare dintr-un satelit meteorologic rusesc.

Problema deşeurilor spaţiale este foarte gravă, după cum a precizat şi NASA, încă de anul trecut. Acestea sunt formate din resturi provenite de la rachete sau sateliţi distruşi.

Din cauza acestora, în curând, misiunile spaţiale ar putea fi puse în pericol în momentul lansării navetelor.

În prezent, experţii monitorizează 22.000 de obiecte mari aflate pe orbita terestră, dar pe lângă acestea mai există deşeuri de mici dimensiuni, care sunt la fel de periculoase. Specialiştii estimează un număr total de 370.000 de deşeuri care orbitează în jurul Terrei, cu viteze de peste 35.000 km/h.

Orice obiect, chiar dacă este mic, poate produce pagube importante, din cauza vitezei cu care se deplasează. Iar riscul cel mai mare vine de la obiectele care sunt aşa de mici încât nu pot fi detectate, precizează Nicholas Johnson, de la NASA.

Pentru a rezolva această problemă au fost propuse mai multe soluţii, printre care folosirea unui harpon uraiş, a unui magnet sau a unor plase care să culeagă deşeurile.