Home » D:News » Tumori printate 3D – cea mai recentă metodă de studiu al cancerului

Tumori printate 3D – cea mai recentă metodă de studiu al cancerului

Autor: Mihaela Stanescu 04.14.2014
Tumori printate 3D – cea mai recentă metodă de studiu al cancerului
Folosind o imprimantă 3D, oamenii de ştiinţă de la Drexel University, SUA, au creat grupări de celule similare tumorilor canceroase, iar aceste modele tridimensionale – mai realiste decât modelele în două dimensiuni obţinute până cum prin metoda clasică a culturilor de celule – ar putea ajuta la progresul studiilor asupra cancerului şi la descoperirea unor noi căi de tratament.

Cercetătorii au amestecat gelatină, proteine fibroase şi celule specifice cancerului de col uterin şi au introdus amestecul într-o imprimată 3D de construcţie proprie. Instalaţia a printat, strat cu strat, o structură de 10 x 10 x 2 mm, ce imită structura unei tumori, cu o matrice extracelulară din proteină fibroasă. Prin creşterea şi proliferera celulelor, formaţiunile au căpătat, după 5 zile, o formă globulară.

Celulele folosite aparţin aşa-numitei linii de celulel HeLa;  aceste celule „nemuritoare” provin din celule prelevate, în urmă cu peste 60 de ani, de la o pacientă care a murit, în 1951, de cancer de col uterin, numită Henrietta Lacks (de unde numele de HeLa). Cultivate de atunci în condinţii de laborator, celulele HeLa se pot multiplica la nesfârşit şi constituie cea mai comună linie de celule tumorale studiate de specialiştii în cercetarea cancerului.

Comparativ cu culturile de celule 2D – alcătuite dintr-un singur strat de celule -, această cultură tridimensională dezvăluie mai bine caracteristicile celulelor tumorale, printre care forma lor, modul de proliferare şi expresia genelor şi a proteinelor în celulă, spun oamenii de ştiinţă. Rezultatele studiului au fost publicate în Biofabrication.

Cu ajutorul lor, pot fi studiate mai bine aspecte precum dezvoltarea tumorilor, invadarea ţesuturilor, metastazele şi tratamentul cancerului, folosind celule recoltate chiar de la pacienţi.