Home » D:News » Cercetătorii au reuşit, în premieră mondială, să cloneze celule stem de la adulţi. Acestea vor regenera organe şi vor trata boli

Publicat: 20.04.2014
Oamenii de ştiinţă au dezvoltat o nouă metodă de clonare, care foloseşte celule suşă umane prelevate de la persoane adulte, care se potrivesc perfect cu ADN-ul pacientului, cu scopul de a regenera organe şi ţesuturi şi de a trata anumite boli.

Studiul lor, descris în revista Cell Stem Cell, marchează o premieră în medicină, întrucât cercetătorii au folosit pentru prima dată în istorie metoda de „clonare terapeutică” a adulţilor.

Denumită „transfer de nucleu al celulelor somatice”, clonarea terapeutică constă în producerea de celule embrionare identice din punct de vedere genetic pentru un donator, cu scopul de folosire a acelor celule în tratarea unor boli.

Însă transferul de nucleu reprezintă, totodată, primul pas în clonarea reproductivă – producerea unui duplicat identic al unei fiinţe -, iar această tehnică a generat controverse puternice încă din 1997, când a fost anunţată naşterea oiţei Dolly, primul animal clonat de cercetători.

În 2005, Organizaţia Naţiunilor Unite a cerut statelor membre să interzică această tehnică, iar Statele Unite a decis deja să interzică folosirea fondurilor federale atât pentru clonarea reproductivă, cât şi pentru clonarea terapeutică.

Noul studiu a fost finanţat de o fundaţie privată şi de guvernul sud-coreean.

Dacă rezultatele vor fi confirmate de alte laboratoare, descoperirea ar putea fi una semnificativă, întrucât multe boli care ar putea fi tratate cu celule suşă, precum insuficienţa cardiacă şi pierderile de vedere, îi afectează în primul rând pe adulţi.

Celulele suşă specifice fiecărui pacient ar trebui recoltate din celule adulte, nu de la bebeluşi sau fetuşi. Acest lucru pare de acum înainte posibil, deşi nu este deloc uşor: Din 39 de experimente, oamenii de ştiinţă au reuşit să creeze celule suşă doar o singură dată pentru fiecare donator.

Studiul a fost coordonat de Young Gie Chung de la Research Institute for Stem Cell Research din Los Angeles.

Surse: Mediafax, NPR, Daily Mail