Home » D:News » Te trezeşti noaptea cu o foame cumplită? Ai putea suferi de un sindrom recent identificat de cercetători

Publicat: 23.05.2014
Persoanele care se trezesc noaptea înfometate şi nu pot adormi la loc dacă nu mănâncă ar putea suferi de o tulburare abia recent studiată – sindromul alimentaţiei nocturne -, ale cărei cauze sunt genetice.

Sindromul alimentaţiei nocturne apare atunci când genele care controlează sincronizarea orararului meselor cu somnul funcţionează defectuos, arată cercetări realizate pe animale de laborator. Această funcţionare anormală dereglează programul fiziologic al ingestiei de alimente, ducând la supraalimentare şi creştere în greutate.

Probleme este întâlnită la 1-2% dintre persoane şi se caracterizează prin faptul că aceste persoane se trezesc noaptea cu o mare dorinţă de a mânca şi nu pot adormi la loc dacă nu mănâncă.

Multă vreme s-a considerat că e vorba doar de un obicei prost, însă recent acest comportament a fost clasificat în rândul tulburărilor de alimentaţie. Cauzele sale sunt încă insuficient cunoscute.

Un studiu ale cărui rezultate au fost publicat în Cell Reports a utilizat şoareci la care fusese introdusă o versiune umană a unei gene ce controlează „ceasul intern” al organismului. Când această genă era inactivată, şoarecii respectivi mâncau mult mai devreme decât ceilalţi, în momente când ar fi trebuit, în mod normal, să doarmă. Mutaţii la nivelul unei gene înrudite – de asemenea implicată în reglarea ceasului intern biologic – i-au făcut pe şoareci să doarmă mai mult.

Cercetătorii cred că aceste gene acţionează coordonat pentru a menţine ritmul normal de alimentaţie şi somn. Alterarea funcţionării uneia dintre aceste gene determină tulburări ale programului de masă sau de somn.

Odată stabilit faptul că sindromul alimentaţiei nocturne este o tulburare reală, această descoperire ridică multe întrebări privind reglarea ciclurilor de alimentaţie şi de somn, spun cercetătorii.